Toplak Zoltán

Légy Férfi! – Clint Eastwood: Gran Torino

Toplak Zoltán - 2017. január 4. szerda 09:58 - 30 hozzászólás

gt1Clint Eastwood. – Gyermekkorom imponáló erőteljes, karizmatikus személyisége, de akkori filmjei mégsem ragadtak igazán magukkal. – „Én vagyok, akinek mindig igaza van. És ez előbb vagy utóbb úgyis kiderül.” – Ez az alig leplezett önhittség rettentő fárasztó egy idő után a vásznon.

Idősebb korában eljátszott szerepei azonban újra ás újra meglepetést okoznak nekem, figyelemre méltó például ahogyan Rene Russonak udvarol, mint az elnököt védő testőrök egyike, és kiderül, hogy ért a nőkhöz, és hajlandó együttműködni belső törvényeikkel. Ezek egyik szabálya: kockáztass! Úgy kell befektetned egy kapcsolatba, főleg az elején, hogy tetteid és lelki erőid viszonzás nélkül veszhetnek oda. Pont, mint egy vállalkozás indításakor: nem minden jó ötlet valósulhat meg. Filmjeiben egyre inkább megjelent az élet sava borsa – az emberi mélység. Talán mert végre a saját ötleteit valósíthatja meg, és nem más bérmunkása?

A Gran Torino főszereplőjében, Walt Kowalski alakjában az lepett meg először, hogy nem megkeseredett, kiszáradt tönk, hanem bár elhalóban lévő, kemény, érdes a kérge, de ott áramlik benne az Élet. És ez az Élet adni akar. De nincs, aki befogadja, nincs kinek virágozni és levelet, gyümölcsöt érlelni. Közvetlen környezete sem érti, hogy ami nekik kényelmetlen, fárasztó és köszönet nélküli áldozat és kötelesség, az másnak felfelé vivő létrafok, amiben lelki feltöltődésre lel minden alkalommal.

A másik főszereplő Thao. Bevallom, ráismertem benne egykori önmagamra. A fiú, aki Férfi akar lenni, de nem látja a követendő példát, viszont legalább kerülni törekszik a rossz viselkedésmintákat, a családjában generációk óta jelen lévő bűnözői utat. Családjának nőtagjai értékelik az igyekezetét, ám csak a belső láng őrzésében tudnak segíteni. Férfivá nem tudják nevelni, nővé viszont – nagyon helyesen – nem akarják. Így Thao pont abban az állapotban van, amiben kizárólag lehet: hányódik lelkileg. Ám a készülődés ideje is lejár, és a fogvatartó pántok szétpattannak.

gt3Két férfi, egy lassan távozó és egy éppen feltörekvő „véletlenül” összetalálkozik. Mivel a Thao az őt üldöző unokatestvéreivel együtt birtokháborítást követ el, Walt fegyverrel védelmezi környezetét. A felelősök eltűnnek és Thao megmenekül. Másnaptól Walt ismét megélheti, hogy számít, fontos és mások bíznak benne. Keleti szomszédai elárasztják ajándékaikkal, és Thao nővére, Sue ragaszkodik hozzá, hogy mivel korábban a banda hatására az öccse ellopta volna Walt Gran Torinoját, dolgozzon a férfinek. Érzi vajon, hogy szeretett öccse problémájára Waltnál a gyógyszer? Thao képzése pedig pont Walt számára a továbblépés lehetősége. Elindul a „Neveld a kölyköt Férfivá, s növekedj jó mentorrá mellette!” program.

Egyszerű feladatokkal kezdik: ház körüli munkák: kerítésjavítás, festés, kerti munkák, darázsfészek kifüstölése és ehhez hasonló apróságok. Aztán jönnek az összetettebbek: Thaonak el kell fogadtatnia magát egy férfias szakmában, csupa férfi között. Már az állásinterjút is egyedül kell végigcsinálnia, némi felvezetés után. Aztán megtanulni a lelki, verbális öklözést egy vérbeli macsótól, az olasz borbélytól. Sértegetniük kell egymást, de úgy, hogy spontán legyen, szellemes a maga szintjén, és érződjön finoman, hogy valójában a csatározás ellenére tisztelik és becsülik egymást.

A gonosz azonban nem tűrheti sokáig az Élet természetes kibomlását. Sue-t, aki legjobban a szívén viselte öccse sorsát, egyik éjjel az unokatestvérek bandája megveri, néhány órán át fogva tartja, és többször megerőszakolja. Walt ekkor döbben rá, hogy az események kicsúsztak a keze közül, és egy rémisztő kifejlet felé haladnak. Miután kétségbeesett haragja csitul, higgadtan elgondolkodik, és kezd ráhangolódni élete utolsó, legnagyobb feladatára. Új öltönyt készíttet, a Torinot odaadja Thaonak, és kitakarít otthon. Aztán Thaot, aki megtapasztalva saját férfias virtusát háborúba menne a rokonai ellen, pár órára félreállítja. És aztán lép, mint oly sokszor élete során – kezdeményez.

Saját emberi léte fölé kell emelkednie, mert hívja az, akiről szemtől szemben egyébként hallani sem akar. Még meg is gyón a feladat előtt, igaz, legmélyebb lelki sebét nem tárja fel, azt amikor megtapasztalta, milyen rájönni, hogy akit pusztán túlfűtöttségből (és talán kegyetlenül) megölt, éppen olyan ember, mint a szomszéd, vagy annak a lánya vagy éppen a fia és nem pusztán papírmasé figura.    

Ravasz provokációval ráveszi a banda tagjait, hogy a kialakult szóváltásra felfigyelő szomszédok szeme előtt fegyvert rántsanak és lelőjék. Végzetszerűen ér véget Walt élete. Ennyi bizonyíték hatására a bandának befellegzett, és a többi banda is kénytelen lesz rájönni, hogy van még a városban Élet, amely megvédheti a lakóit a fenyegetésektől.

Az utolsó filmkockákon Thao hajt el a rá maradt Gran Torinón, amellyel Walt mintha azt üzenné: „Látod, mennyire megszerettelek, fiú? Sose feledd, amire tanítottalak! Jó utat az Élet veszélyes útvesztői, és lenyűgöző fennsíkjai közt! Pár évtized és találkozunk megint.”

Egy eltűnőben lévő kor igényességének és értékeinek szimbóluma: Gran Torino

Egy eltűnőben lévő kor igényességének és értékeinek szimbóluma: Gran Torino


Címkék: , , , , , , ,

Az egyéni szerzői név alatt megjelenő cikkek nem a Férfihang.hu szerkesztőségének egységes állásfoglalását, hanem elsősorban a szerzők egyéni véleményét hivatottak kifejezni, bemutatni; céljuk sok esetben mindössze a vita, párbeszéd kezdeményezése a művészi provokáció eszközével. Az írások közlésére a véleményszabadság és a médiapluralizmus érvényre juttatásának igényével kerül sor. A Férfihang.hu szerkesztőségének, moderátorainak elsődleges feladata a vonatkozó törvényi keretek és a jóízlés kívánalmainak betartatása.
3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 3 olvasó átlagosan 5.00 ponttal értékelte ezt a cikket.
Regisztrált felhasználóként te is értékelheted a cikkeket!

A cikk megjelent a Kritika - Interjú rovatban.


Hasonló témájú cikkek:


Feminista Hófehérke és a tutyimutyi királyfi

Most láttam a Tükröm, tükröm című filmet, s megihletett egy rövid eszmefuttatásra. Mert mi is van akkor, amikor a meseszövést modern fokozatra állítju...
Leszbikusok az előszobában

Feltűnt egy szerelmi (mozi)dráma, aminek leszbikus lányok a főszereplői. A villamosmegállókban mindenütt ott virít a plakát, amin két fiatal lány érzé...
Budoka: egy férfiasan családias közösség

Férfiak és bensőségesség. Férfiak és érzelmek. Létezik ez így, együtt? Igen, de ott van az eredményességre törekvés, a spártai önlegyőzés, és a sa...
Újra Nemzetközi Férfinap – november 19

Újra november 19-e van. Ezen a napon megemlékezünk a férfiasságról. Tisztelettel adózunk az elmúlt korok, a jelen és az eljövendő nemzedékek fiai és f...
Filmnapló – The Red Pill – a film

Már egy ideje adósok vagyunk a The Red Pill című filmmel kapcsolatos híradással. Jelen írás ezt az adósságot igyekszik törleszteni, és egyben kedvet s...


Hozzászólások a Facebook-on keresztül
Hozzászólások (30) Hivatkozások (0)
  1. “Én vagyok, akinek mindig igaza van. És ez előbb vagy utóbb úgyis kiderül.” – Ez az alig leplezett önhittség rettentő fárasztó egy idő után a vásznon.”

    Mert igaz? :)

    0     0
    • Nem teljesen értek egyet abban, hogy Eastwood az utolsó mohikán. A mai ikonok között is van bőven férfias. Clooney, Richard Gere vagy Jon Hamm akár Cary Grant vagy Gary Cooper kései utódja is lehetne. Ott van Vincent Cassel és Jean Dujardin a franciák közül, Daniel Craig és Clive Owen a britek közül. Hugh Jackman igazi őserő. Talán már kicsit öregek, de még mindig ikonok: Harrison Ford, Bruce Willis. Oké, Brad Pitt szépfiú, de a Harcosok klubjában a régieket is meghazudtoló hitelességgel hozza a zabolázatlan őserőt. Depp, Gosling, De Caprio, noha kissé lágyabbak, kifinomultabbak, azért “helyeske cicafiúnak vagy homárnak” őket sem mondanám. Sean Connery még mindig ikon, ahogy James Bond figurája is. A magyarok közül Nagy Ervin, Árpa Attila…

      A metroszexuális divat sokat rontott a helyzeten, de az evolúció mindig a férfiasság oldalán dolgozik…

      0     0
      • Én azért érzek némi minőségi romlást. Másrészről a felsorolásod színészeinek egy része egy-egy karakterhez kötödő szerep, másik részük meg a kilencevenes éveket idézi vissza és nem a mai viszonyokat..

        Egy levelezésben előkerült ez a dolog, ott a női szépség kapcsán írtam, hogy anno kiemelték azt, ma pedig megcsinálják. Ez a férfiasságra is igaz valahol. Régen pl. elég volt Bronsont beállítani fát vágni, hogy hullámokban törjön ki a celluloidból a tesztoszteron, ma már az egész környezetet, tárgyakat használnak hozzá meg kontrasztokat alkalmaznak.

        Ez a fajta férfiasság csöndes volt és nyugodt, nem erőlködött és nem fuvalkodott fel. A mai nagyon más.

        0     0
        • Ebben kétség kívül igazad van, de ez végeredményben a tálalás és a körítés kérdése. Ma már sokkal több múlik a látványhatásokon, ami sokszor minőségromlással párosul. De az mindenképpen túlzás, hogy Eastwood az utolsó mohikán.

          0     0
          • Mivel 86 éves nem sokan élnek még abból a színészgenerációból és pláne nem aktívak. Az ötvenes -hatvanas évek (azaz még ’68 előtti) prewoodstocki világának érzéseiből, szemléletmódjából már csak néhány embernél csillan meg valami, meg persze a korabeli (és néha az arról szóló újabb) filmekből.

            0     0
            • Generációs értelemben ez így oké, de akkor hogy kerül ide Cserhalmi? Én első körben arra reagáltam, hogy szerinted ma már jórészt csak cicafiúk és homárok vannak a “férfiikonok” között. Szerintem azért ennél sokkal jobb a helyzet.

              Ráadásul Eastwood világa abban az értelemben nem 68 előtti, hogy első nagy filmjei (Cogan blöffje és a Piszkos Harry sorozat) éppen a 68-al fémjelzett kulturális változásokra adott markáns válasz volt. Az öntörvényű zsaru, aki szemben áll a kulturális forradalom hozta új életstílussal (egyebek mellett az infantilis fiúk nyegle viselkedésével is!), egyszersmind a bürokratikus ostobaságoktól is függetleníti magát. Aztán  a karakter életútja messzire vezet: Belmondo, Delon, Mel Gibson, Brue Willis, Harrison Ford. Egyedi stílusba ugyan, de mindannyian ezt a régi vágású férfiasságot képviselik.

              Ahogy egyébként James Bond is, csak nem annyira az amerikai és a francia plebejus változatban, hanem az angol konzervativizmus arisztokratikusabb stílusában. A brit birodalmi öntudat, az oxfordi végzettség, a jól szabott öltöny, a mandzsettagomb – mind-mind szimbólumai annak a régi világnak, amellyel 68 szembement.

               

              0     0
  2. Clint Eastwood korántsem az a békepárti, erőszakmentes fickó. Elég megnézni mit nyilatkozott az elnökválasztás kapcsán. Ő amolyan utolsó mokikán Hollywoodban. Egy régi, tökösebb férfitípus utolsó képviselője. A többiek mind a föld alatt vannak már.

    Yul Brynner, Charton Heston, Bronson, McQueen vagy éppen John Wayne, Gary Cooper, Burt Lancester, Gregory Peck stb már mind halottak. Ez a váltás még a magyar szinészgárdában is látható. Hol vannak manapság a Cserhalmihoz hasonló tökös pacákok? Most már szinte csak helyeske cicafiúk meg homárok vannak.

    0     0
  3. Óriási film! A legjobb jelent az, amikor a borbélynál megtanítják káromkodni! Beszarás jó, és teljesen hiteles! Óriási szerencséje van azoknak a srácoknak, akik fiatalon bekerülnek egy ilyen tökösebb férfikörbe, vagy legalább egy olyan férfias alak felbukkan az életükben, akire példaképként fel tudnak nézni. Pótolhatatlan lecke egy életre!…

    0     0
  4. Kíváncsi vagyok, lenne-e olyan rendező, aki ennek is (mint a Szellemirtóknak) képes lenne leforgatni a női változatát. Gondolom, abban a főhősnő a női szexuális önrendelkezés, a multikulturalizmus, valamint a szénafóbia elleni közdelem jegyében a végén egy hatalmasat gruppenszexelne a koreai banda tagjaival…

    0     0
  5. Nagy kedvenc ez a film, viszont a realitás feeling hiányzik belőle. 2008-as film lévén egyáltalán nem szerepelnek benne a rikácsoló, mindenki életébe beleugató SJW arcok annak ellenére, hogy a film középpontjában egy konzervatív (és a film elején még elég keményen rasszista) veterán áll. Ha igazán szembe akarjuk állítani Walt karakterét valakivel, akkor az igazi antagonisztikus csoport nem az ázsiaiak bandája lenne, hanem a regresszív, identitáspolitikai kultúr-marxisták, akik mélységesen utálják a Walt által képviselt értékeket, sőt valamilyen szinten Walt és a hmong gengszterek egy csónakban eveznek, ugyanis mindkettőjükről lemondott a társadalom. Walt-ot megvetik a katonai múltja és a konzervatív világképe miatt, ezáltal pedig elszigetelődik a többségi társadalomtól, az gengszterek életéből pedig hiányzik az a szabályok betartására nevelő erő (apafigura, rendőri jelenlét, normális oktatás), amit az amerikai demokraták nem hajlandóak megadni nekik, ugyanis számukra a kisebbséget érintő problémák mind a fehér embertől erednek és a fehéreken kell leverni mindezt, eközben pedig a kisebbség lemorzsolódik a társadalomról. Mind Walt, mind a hmong banda egy a semmiben lebegő réteget képvisel, akin társadalom nem akar segíteni és következesen ignorál, Walt, vagyis az idős konzervatívok esetében ez az elszigetelődést és a magányt jelenti, az ázsiaiak számára pedig a bűnözést és a kilátástalanságot. A film vége számomra azért anti-klimaktikus, mert a két csoport szembenállására csúcsosodik ki az egész történet, vagyis két megvetett társadalmi osztály áll egymással szemben, holott mindkét réteg rendelkezik olyan kvalitásokkal, amit a másik igényelne: az apátlan, törvénytelen gengszterek számára egy erős és domináns férfimodell Walt személyében, az idős és magányos konzervatívok számára pedig társaságot és megbecsülést. Szerintem sokkal jobb végkifejlet lett volna, ha Walt egy amolyan badass nagybácsi lett volna a srácnak és később a teljes ázsiai közösségnek, aki, akár erőszakkal is, de ráneveli őket a kulturális normák betartására és arra, hogy Amerikában a kemény munka kifizetődő, ha nem is anyagi szinten, de megbecsülést és tartást mindenképpen ad, vagyis azokra a alapvetően férfias normákra nevelné rá őket, amikre az USA épült és amiket jelenleg a kultúr.marxisták éppen nagy erőkkel bontanak le.

    Mindezek ellenére a film szerintem a kétezres évek TOP 10 listáján rajta van, Clint Eastwood munkásságának pedig egyértelműen a zenitje.

    1     0
    • èrdekes elemzès ez ilyen zsigeri igény lehet a heppiendingre.
      Walt sosem lett volna badass nagybàcsi, az hogy vkinek belsô igénye van, hogy hófehér legyen a környezete még nem jelenti azt, hogy ha nyílt igazságtalansâgot làt, akkor kèpes elmenni fülètfarkàt behúzva és ignoràlva, ui a gerinc nem enged.

      0     0
    • Hát ez így tényleg baromira életszerű lenne! Nem akarod kipróbálni, hogy Szabolcs-Szatmárban ráneveled a munkára a társadalom kitaszítottjait? :)

      Eastwood rendezőként éppen abban jó, hogy nem normatívákat állít, nem utópiákat fest, hanem a kőkemény realitásokat mutatja be. Az erkölcsi üzenet egyértelmű, de a történetei attól életszagúak, hogy nem lehet Happy End a vége.

      1     0
      • A munkára ránevelésről eszembe jutott, hogy mind a félcsavargó-félgengszter, mind pedig az utcalány életet élő rejtett tartalék kifejezetten szívből jövő hahotával fogadná azt a felvetést, hogy akkor a képességeiknek és végzettségüknek megfelelően esetleg menjenek el segédmunkásak meg aluljáró-takarítónak napi 10-12 órában havi kilencvenezerér’.

        Ez persze már a prostitúció kérdésköre is, de amíg könnyű kereseti lehetőség, addig nem kell bottal verni őket, bőven lesz önként jelentkező.

        0     0
    • “amikre az USA épült”

      Az usa mindig is a tömeggyilkosságra épült.

      1     0

Szólj hozzá Te is! Minden hang számít!

Ha hozzá szeretnél szólni, akkor be kell jelentkezned!
Nem vagy még regisztrálva? Csak egy 2 perces művelet és Te is részt vehetsz a beszélgetésekben!

A hivatkozások nincsenek engedélyezve.

Támogatóink

A tárhely támogatója a Webonic.hu

Saját virtuális szerver már 2850 Ft-tól a Webonic.hu-tól

Keresés

Ajánlott írások

,,,

Cikkajánló

BESZÉDTÉMA - Bulvár
Az antifeminizmus megkeresztelése

Aquinói Szent Tamásról úgy tartják, hogy megkeresztelte a pogány Arisztotelészt, vagyis mind...
Keskeny Károly élete és kora

Pozsonyi Ádám gondolataival néhány évvel ezelőtt találkoztam először, mégpedig a toleranciakér...
FEMINIZMUS - Antifeminizmus
Gyermeteggé váltak a férfiak?

Egyre több könyv és tanulmány szól arról a társadalmi jelenségről, amely a nyugati országo...
CSALÁD - Otthon
Bedő Imre: Férfienergia (recenzió)

"Férfienergia" című könyvében Bedő Imre az "igazi" férfivé válás, vagyis a beteljesedő életet ...
BESZÉDTÉMA - Bulvár
Férfiak klubja - Böjte Csaba, ferences rendi szerzetes

A férfiértékek visszaállítását, megőrzését céljául kitűző Férfiak Klubja misszió interjúi közü...
FEMINIZMUS - Antifeminizmus
Az Ő szégyenük!

A Magyar Nemzet 2012. június 23-i számában erkölcsileg támadta meg a Férfihang.hu Magazint. „K...
FEMINIZMUS - Antifeminizmus
Támadnak a gumibolondok! - Horn Mici feljelentéssel fenyegetődzik

Minden bizonnyal sokan olvasták már két nappal ezelőtt megjelent cikkünk alatt Huffnágel Pista...
FEMINIZMUS - Antifeminizmus
Goldenblog - "Huffnágel" MGTOW kontra radikális "Csak az olvassa" feminizmus

A Hvg.hu egy évtizedes hagyomány nyomán idén is megszervezte Goldenblog című versenyét. Az ide...
KRITIKA - Interjú
Légy Férfi! - Clint Eastwood: Gran Torino

Clint Eastwood. - Gyermekkorom imponáló erőteljes, karizmatikus személyisége, de akkori filmje...
KRITIKA - Interjú
Az apáca, aki tévéhálózatot épített a semmiből

Jennifer Fulwiler, a népszerű katolikus blogszerző nyolc fontos tanulságot vont le a 89 év...
CSALÁD - Otthon
A nemek forradalma

Gabriele Kuby "A nemek forradalma" című, keresztény nézőpontú szociográfiájának magyar kiadásá...
FEMINIZMUS - Antifeminizmus
Hogyan ábrázoljunk erős nőt a médiában

A korábbi téma folytatásaként most rázúdítanám a nagyérdeműre, hogy szerintem hogyan kell ...
FEMINIZMUS - Antifeminizmus
Karinthy Frigyes - Capillária - Könyvajánló

Karinthynak számos antifeminista novelláját jelentettük már meg itt a férfihang hasábjain, mos...
BESZÉDTÉMA - Bulvár
A megvalósult álom - utópia a gyakorlatban

[A cikk fordítás, eredetijét lásd itt.] Civakodás a retikülök fölött és könnyek a mosdóban....
CSALÁD - Otthon
Új szelek a nőmédiában?

Régi, mondhatni furcsa fixa ideámmá vált, hogy a Nők Lapját olvasói levelekkel ostromolom férf...
BESZÉDTÉMA - Bulvár
Havas tanár úr: Metoo!

Ezt tényleg alig fogod elhinni. Az ATV nemrégen indult #Bochkor című műsorának beharangozója h...


androfóbiaAntifeminizmusApai jogokApaságCsajozáscsaládCsaládon belüli erőszakCSBEfeminizmusFeminizmus - AntifeminizmusférfiférfiakférfiasságFérfigyűlöletférfi szerepekGender-ideológiagenderfeminizmusgyereknevelésHipergámiaházasságHázasság 2.0Isztambuli EgyezményKvótametooMGTOWNemek harcaNemi diszkirminációnemi erőszaknemi szerepekNőzésOktatásPiros pirulapolitikapszichológiaPUApárkapcsolatRandizásRed PillszerelemszexszexualitásSzexuális zaklatásTársadalomÉletmódÖnismeret