És mi is van a poligámiával? (2.)

Tóth György Károly - 2018. május 31. csütörtök 19:15 - 28 hozzászólás

PoligamyHogy megértsük a poligámia lényegét, meg kell vizsgálnunk, hogyan is valósult az meg a múltban. Spártában a férfi csak 30 éves korában házasodhatott – hogy a srácok egymással mit partiztak táboron belül addig, azt inkább hagyjuk, de nyilván nem volt véletlen, hogy a menyasszonyok haját lenyírták, és páncélba öltöztették őket a nászéjszakára –, ami gyakorlatilag biztonsági intézkedés volt arra, hogy nyámnyilák ne szaporodjanak, hiszen aki nem volt eléggé vastag vádlijú, az addigra bizonyára elesett valamely ütközetben. A lányok azonban 16-18 évesen mentek férjhez, így ha a férj mondjuk 35-40 évesen mégiscsak életét adta a hazáért, akkor előállt egy fiatal, még mindig csak 21-28 éves özvegy, akit vétek lett volna parlagon hagyni. Ezért bevált gyakorlat volt, hogy a harcostársak megegyeztek (és mivel itt fejlett nőjogok voltak, ezt természetesen az asszonynak is jóvá kellett hagynia) hogy kinek halála után ki örökli a feleséget, azaz a testvérek, de az unokatestvérek és a közeli barátok is egymásra hagyták feleségeiket. A poligámia nem más, mint egy intézményesített gyakorlata annak, hogy egy militáns társadalom a lehető legjobban „kihasználja asszonyait”, azaz mindenkinek jusson férj, mikor a férfiak jelentős része meghal.

Manapság elsősorban az iszlám poligámia közismert, kevéssé köztudott, hogy a poligámia a keleti és az indián társadalmak jelentős részében is ismert volt, és a kereszténység előtti Európában is bevett gyakorlatnak számított a legtöbb helyen. Az iszlám is eredendően (és ma is) harcos vallás, amely mártírokat jelent, azaz a hitélt meghaló igazhitűeket, ezért is rendelte el Mohamed, hogy bármely igazhívőnek négy felesége és akárhány ágyasa lehet, és – és ez nagyon lényeges! – szigorúan meghagyta, hogy a férj mindegyik feleségéről egyenlően köteles gondoskodni, mind szexuálisan, mind anyagiakban, mind gyermekek tekintetében, mind verés szempontjából.

A közhiedelemmel ellentétben a tradicionális iszlám kultúra világában kifejezetten szégyen verni a feleséget. Ugyanis ez azt jelenti, hogy az asszony engedetlen, azaz a férjnek nincs tekintélye! Más szavakkal: az araboknál tulajdonképpen nem a feleséget verni szégyen, hanem az a szégyen a férjre nézve, ha az kitudódik. A sémi gondolkodásban másképpen viszonyulnak a rágalmazáshoz és a tekintélyhez: nem keresztény erkölcsiségben, azaz a tett súlyában, hanem társadalmi tekintélyben gondolkoznak, azaz bármit lehet, csak ne derüljön ki. Az igazhívő a kamion alatt iszik, hogy Allah fentről ne lássa, az igazhívőnek nem az a rágalmazás, ha valami olyat mondanak rá, ami nem igaz, hanem az, hogy valóságtartalomtól függetlenül olyat, amit ő szégyell.

Az iszlám poligámia az adott társadalmi viszonyok között nagyon hasznos. Nemcsak azt biztosítja, hogy minden nőnek jusson férj, még ha olyan ronda is, mint egy szovjet tehervonat, hanem azt is – mivel a feleség eltartása nem egyszerű – hogy minél gazdagabb valaki, annál több felesége, azaz annál több gyereke legyen. A tapasztalatok szerint a muszlimok több mint 90%-ának csak egy felesége van, mert többre nem futja (és ott a feleség fizető állásba dolgozni el nem mehet), és csak azoknak az okos és igyekvő (és türelmes) embereknek van több feleségük, akik ezt meg tudják finanszírozni. Így a társadalom legértékesebb része szaporodik legjobban (bezzeg errefelé…) és – és ez is nagyon fontos! – a gazdag embernek jellemzően sok gyereke születik, ezért öröksége feloszlik (több részre) ezért nem jön létre egészségtelen mértékű vagyon-, tőke-, és ezzel hatalomkoncentráció.

Meg kell jegyezni, hogy 1648, a vesztfáliai béke utána harmincéves háború iszonyatos ember-, és anyagi veszteségeibe belefáradt (akkor még természetesen nem egységes) Németországban a papok pápai engedéllyel „szemet hunytak” a felett, hogy bármely férfinek két felesége is lehet, szentségi házasságot ugyan természetesen csak egyet köthetett, de megengedték, hogy bárki, a nélkül, hogy házasságtörés vagy paráznaság vádját magára vonja, második asszonyt is tarthatott. Csak az feletti, és nem nyilvánosan elismertetett kapcsolatot tekintették paráznaságnak. Azaz, rendkívüli helyzetekben de facto, európai viszonyok között is legalizálták a többnejűséget.

(folytatjuk)

És mi is van a poligámiával? (1.)



3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 3 olvasó átlagosan 5.00 ponttal értékelte ezt a cikket.
Regisztrált felhasználóként te is értékelheted a cikkeket!

A cikk megjelent a Beszédtéma - Bulvár rovatban.


Hasonló témájú cikkek:




Hozzászólások a Facebook-on keresztül
Hozzászólások (28) Hivatkozások (0)
  1. “és csak azoknak az okos és igyekvő (és türelmes) embereknek van több feleségük, akik ezt meg tudják finanszírozni. Így a társadalom legértékesebb része szaporodik legjobban (bezzeg errefelé…)”

    Mer aztán ott a gazdagság nem lopásból és simliskedésből áll. Ezek aztán nagyon értékesek, kábé, mint nálunk.

    0     4
  2. “és csak azoknak az okos és igyekvő (és türelmes) embereknek van több feleségük, akik ezt meg tudják finanszírozni” Türelmetlen,lusta, buta ember vagyok.Nem is születtem olajsejknek.

    0     0
    • Egyszer olvastam valami szemetet. Ott azt írták, hogy Szaúd-Arábiában a leggazdagabbnak ill. a legszegényebbeknek, azaz a beduinoknak van 4 feleségük. A leggazdagabbak megengedhetik, hogy mindegyiket királyi módon eltartsák, a legszegényebbnek meg szépen egyenlően nyomorog a 4 felesége.

      0     0
      • Igen ismét kiderült, hogy mindkét szélsőség rossz. Mind a nyomor, mind a mesés gazdagság szibarita féreggé tesz.

        Ugyanis nem tud/akar küzdeni. Egész egyszerűen azért, mert nincs miért. Pedig pont a küzdés teszi az embert, emberré.

        0     0
        • Nem éppen úgy van….89 előtt, ahol dolgoztam volt szerviz Al Hila melett Irakban, nos mondták az ott levők hogy az arab férfiak egész nap a putri előtti kispadon tábléztak mig az asszonyok végezték a napi munkát, mindent amit feltételez egy sivatagi élet….majd ha egyszer sörözni találok valakivel innen a Férfihangról el tudok mesélni sok érdekes dolgot…..

          0     0
  3. A kultúra és a társadalom erősen befolyásolja az ösztönök működését. Érdekes példa erre Bronislaw Malinowski (a modern kulturális antropológia alapítója) három éves Trobriand szigeteken, egy elzárt kultúrában élő nép között végzett kutatása az 1930-as években.
    Idézek az alább hivatkozott cikkből:
    Ebben a társadalomban a család a nyugati társadalmakban általános érvényű patrilineális szerkezettel szemben itt matrilineális (nem matriarchális!). Ezt azt jelenti, hogy az anyai leszármazás érvényesül, a rokonság és az öröklés is csak az anyai ágon számon tartott. A gyermekek az anya leszármazási csoportjához (klánhoz) tartoznak. Az apa a gyermekek nevelésében sokkal inkább hasonlít egy felnőtt barátra, mintsem a nyugati társadalmakban ismert tekintély figurához. A társadalmi normákat és tekintélyt az anyai nagybácsi képviseli a gyermekek számára. Az anyai nagybácsi szerepe a szigorúság, a korlátok felállítása, a gyermekek bevezetése az életkoruknak megfelelő társadalmi szerepekbe. Az anyai nagybácsi azonban távolabb él, ritkábban jelenik meg, mint az apa, akihez meleg, közeli, bensőséges kapcsolat fűzi a gyermekeket.
    A Trobriand Szigeteken egy példát láthatunk arra, hogy létezhet egy társadalom szexuális szabadságban, mégis alapvetően monogám párkapcsolatban élő párokat találunk, akik kiegyensúlyozott érzelmi légkörben nevelik gyermekeiket. A házasság nem tiltja másokkal sem a szexuális kapcsolat létesítését, ez megtörténik, mégis ritkán igénylik. A párkapcsolat érzelmileg és szexuálisan is kielégítő mind a nők, mind a férfiak számára.
    Malinowski alapjaiban kérdőjelezi meg Freud feltételezéseit, amennyiben Freud szerint az ösztönök szabad megélése és a monogám házasság kizárja egymást (Freud, 1908). A Trobriand-on élőknél pontosan azt látjuk, hogy a valóban szabad és a természetességet követő szexuális nevelés éppenhogy monogámiához, érzelmekben gazdag szexuális élethez, és stabil párkapcsolatokhoz vezet.
    https://narrativecoaching.hu/civilizacio-es-boldogsag/

     

    1     0
    • egy elzárt kultúrában élő nép között végzett kutatása az 1930-as években.” Azóta mennyire elzártak és mennyire változtak,vizsgálták azt is?

      0     0
      • Nem tudom. Nézz utána kérlek.

        Itt és most az a fontos, hogy lehet olyan társadalom, aminek a kereteibe belefér a poligámia, mégis monogámok.

        Azt valószínűnek tartom hogy ebben a társalomban nem fogják feltalálni az ájfont.

        0     0
    • A poligámia-monogámia attól függ, hogy a nő milyen mértékben tudja a férfiakat átvágni/megcsalni, illetve hogy a férfiak milyen mértékben tudják kivívni azt, hogy az általuk megtermelt javakért cserében kapjanak puncit. (Harmadik oka általában csak időleges, mert háborúk után alakul ki, mikor a férfiak nagy veszteséget szenvednek el, és így egy férfira több nő juthat.)
      Emellett onnan lehet megtudni, hogy egy emberi csoport mennyire monogám él monogám kapcsolatban, hogy a férfi/nő közötti méretbeli különbség milyen mértékű. Minél nagyobb a férfi a nőhöz képest, annál kevésbé van jelen a monogám házasság.
      /Pl. a busmanoknál a nő és a férfi jóformán azonos méretű – a törzsfőnököt leszámítva, akinek 2 felesége van, a busmanok monogám kapcsolatban élnek és éltek sokáig, és nem is csalják meg egymást. Így alakult ki náluk. A legtöbb helyen viszont nem így van – nagyobbak is vagyunk a nőknél, mivel a nők a hatékonyabb, erősebb férfiakkal hajlamosak párosodni, amint gyengül a monogámia./

      Ha az adott szigeten a férfiak és a nők azonos testméretűek, akkor valóban monogám kapcsolatban élnek. Ha nem, akkor csak elviekben élnek abban, valójában dübörög náluk a megcsalás.
      Megjegyzés:
      Más források egyáltalán nem támasztják alá, hogy az ott élők valóban monogámok lennének!
      Lásd:
      “A szüzesség ismeretlen erény errefelé. Hihetetlenül korán avatják be a lányokat a szexuális életbe, és számos, még gyermekinek tűnő játék sem olyan ártatlan, mint amilyennek látszik. Ahogy felnőnek, válogatás nélküli szabad szerelmet élnek, amely fokozatosan fejlődik tartósabb kapcsolatokká, s ezek egyike aztán házassággal végződik. Mielőtt azonban ez bekövetkezne, a házasulatlan lányokat a közvélemény egészen szabadoknak tekinti; tehetnek, amit akarnak, és még szertartásos egyezmény is van arra, hogy egy falu lányai csapatban átmenjenek valamely más faluba, ahol nyilvánosan felsorakoznak megtekintésre, és mindegyiket kiválasztja egy-egy ottani fiú, aki vele akar tölteni egy éjszakát. [...]

      Ugyanígy, ha egy másik körzetből látogatócsoport érkezik a faluba, a hajadon lányok hoznak élelmet, de a látogatók azt is elvárják tőlük, hogy kielégítsék szexuális kívánságaikat. Az éppen elhunyt halott teste melletti nagy temetési virrasztások alkalmából a szomszédos falvakból nagy csoportok érkeznek, hogy részt vegyenek a siratásban és az éneklésben. A szokás elvárja, hogy a látogatók leányai megvigasztalják a gyászoló faluban élő fiatalembereket, méghozzá oly módon, ami „hivatalos” szeretőiknek sok gyötrelmet okoz.

      A házasság alig áll kapcsolatban bármilyen nyilvános vagy zárt körű rítussal vagy szertartással. A nő egyszerűen férjéhez költözik, később egy sor ajándékot cserélnek, amit azonban semmiképpen sem lehet úgy felfogni, mint vételárat a feleségért. Tény, hogy a trobriandi házasság legfontosabb jegye az, hogy a feleség családjának hozzá kell járulnia – méghozzá tekintélyes mértékben – a lányuk háztartásához, és hogy mindenféle szolgálatot kell teljesíteniük a férjnek. Az asszonytól házasélete során elvárják, hogy hű maradjon férjéhez, ezt a szabályt azonban nem tartják be szigorúan, és nem torolják meg a megszegését. Minden más szempontból a nő nagymértékben független marad, és férjének jól és kíméletesen kell bánnia vele.”
      http://tudasbazis.sulinet.hu/hu/tarsadalomtudomanyok/tortenelem/eletmodtortenet-oskor-es-okor/egy-korai-termelo-kultura-forras-alapjan-a-trobriand-szigetek-lakoi/a-trobriand-szigetek-lakoi

      Elnézve egyébként a képeket ezekről az emberekről, azt látom, hogy a férfiak nagyobbak, mint a nők (bár nem annyival, mint nálunk). Miközben soványabbak, kevésbé tápláltak. Tehát a javak nagyobb része a nőknél köt ki, de a nők azért (még ha nem is anynira, mint nálunk), fenntartják a poligámiát.

      1     0
      • Megáll az eszem és átsorog… ennyit ideirni miért? kinek? olvassa valaki azokról a linkeken amiket betettél? van különbség a bizalom meg a hűség között? inkább Metal and nothing more

        0     5
        • Én már csak ilyen vagyok. Úgy vélem, az érdemi vitából sokat lehet tanulni. Sokszor egy ilyen jellegű oldalon a fontos részek jó része a hozzászólásokban van. Egyébként meg minek írna az ember, ha csak értelmetlenül ír? Néha persze jólesik sárdobálni, olykor szórakoztató. De az inkább csak fűszere egy ilyen helynek. ;)

          0     0
  4. Hm…
    A sémi gondolkodásban másképpen viszonyulnak a rágalmazáshoz és a tekintélyhez: nem keresztény erkölcsiségben, azaz a tett súlyában, hanem társadalmi tekintélyben gondolkoznak, azaz bármit lehet, csak ne derüljön ki. Az igazhívő a kamion alatt iszik, hogy Allah fentről ne lássa, az igazhívőnek nem az a rágalmazás, ha valami olyat mondanak rá, ami nem igaz, hanem az, hogy valóságtartalomtól függetlenül olyat, amit ő szégyell.

    0     0
  5. kereszténység előtti Európában is bevett gyakorlatnak számított a legtöbb helyen.

    Ez mondjuk pont nem igaz. Germánoknál volt elfogadott, csak.

    0     7
  6. Poligámia? Hah… Néha úgy érzem, hogy ami a nőket illeti, gyakran EGY IS SOK…

    5     0

Szólj hozzá Te is! Minden hang számít!

Ha hozzá szeretnél szólni, akkor be kell jelentkezned!
Nem vagy még regisztrálva? Csak egy 2 perces művelet és Te is részt vehetsz a beszélgetésekben!

A hivatkozások nincsenek engedélyezve.

Támogatóink

A tárhely támogatója a Webonic.hu

Saját virtuális szerver már 2850 Ft-tól a Webonic.hu-tól

Keresés

Ajánlott írások

,,,

Cikkajánló

BESZÉDTÉMA - Bulvár
Párkapcsolati költség-haszon elemzés – avagy a monogám kapcsolatok válsága

Ha a szerelem nevű beszámíthatatlan és kontrollálhatatlan érzelmet kivesszük az egyenletből, m...
Férfi agy, női ész - férfi 'vagy', női 'és'

Agyunk két nagy részből áll, amely féltekék egymástól viszonylag eltérő tevékenységet folytatn...
BESZÉDTÉMA - Bulvár
Szabadlábon a Karácsonyi vallásgyalázó Femen aktivista

December 25-én néhány órával azután, hogy Ferenc pápa a Szent Péter bazilika térre nyíló lodzs...
BESZÉDTÉMA - Bulvár
Merre lejt a pálya? - Nők vs. férfiak

Nincs ember a Földön, aki fel ne tette volna még a kérdést: kinek könnyebb a sorsa, a férfiakn...
BESZÉDTÉMA - Bulvár
A férfiverés lesz a rendőrnők sportja Svédországban?

Arról, hogy Svédországban tombol a csúcsra járatott feminizmus, szinte hetente érkeznek a megd...
BESZÉDTÉMA - Bulvár
Carla Bruni-Sarkozy: A generációmnak nincs szüksége feminizmusra

Carla Bruni-Sarkozy, a Francia Köztársaság 23. elnökének, az apai ágon magyar származású Nicol...
BESZÉDTÉMA - Bulvár
Két rövidhír a nagyvilágból

Az USA igazságügyi minisztériuma pert indított egy texasi város rendőrsége ellen, mert az a fe...
BESZÉDTÉMA - Bulvár
A Férfihang szerzőnőjét sem kímélték a szélsőséges nősoviniszták

Korábban már hírt adtunk róla: névtelen személyek az interneten egy rágalmazó petíciót tettek ...
BESZÉDTÉMA - Bulvár
#killallmen

A "Why de people hate feminism #1" dokumentumfilm útján értesültem a mai napig közismert és ke...
BESZÉDTÉMA - Bulvár
Lovagias gondolatok

Az utóbbi időben a Férfihangon folyó párbeszédben többször szóba került a lovagiasság, és úgy ...
BESZÉDTÉMA - Bulvár
Férfiak klubja - Litkey Farkas, vitorlázó

A férfiértékek visszaállítását, megőrzését céljául kitűző Férfiak Klubja misszió interjúi közü...
BESZÉDTÉMA - Bulvár
A Főállású Anya

Kolléganőm bájos sztorival örvendeztetett meg a minap. Tudja, hogy szeretem az ilyesmit, és ő ...
BESZÉDTÉMA - Bulvár
Kuba és a roncsderbi

Kuba utcaképéhez hozzá tartoznak a 40-es 50-es évekbeli amerikai autómatuzsálemek, mintha viss...
BESZÉDTÉMA - Bulvár
A #Metoo Magyarországra hozza a safe space-eket

Minden a zaklatási ügyekkel kezdődött. „A feljelentés-kultúra (amibe a trigger warningok, vag...
BESZÉDTÉMA - Bulvár
Felrottyant a feminista házi lekvár

A hvg.hu-n jelent meg Hercsel Adél interjúja a nagy indulatokat megmozgató puncs.hu társközvet...
BESZÉDTÉMA - Bulvár
Férfiak a társadalmi szerepek szorításában

A nőnap alkalmából mindig jól megszórják egyesek az internetet a nők társadalmi helyzetét kese...


androfóbiaApai jogokApaságCsajozáscsaládCsaládon belüli erőszakCSBEfeminizmusFeminizmus - AntifeminizmusférfiakférfiasságFérfigyűlöletférfi szerepekGender-ideológiagender mainstreaminggyereknevelésHipergámiaházasságHázasság 2.0IsmerkedésIsztambuli EgyezményKvótametooMGTOWNemek harcaNemi diszkirminációnemi erőszaknemi szerepeknőnapNőzésOktatásPiros pirulapolitikapszichológiaPUApárkapcsolatRandizásRed PillszerelemszexszexualitásSzexuális zaklatásTársadalomÉletmódÖnismeret