Férfihang.hu

A Magyar Autóklub Országos Elnökségének állásfoglalása

Budapest, 2011. december 16., péntek (OS)

A Magyar Autóklub Országos Elnöksége állásfoglalása a négynapos autópálya matrica megszüntetésére vonatkozó elképzelésekkel kapcsolatban.

A Magyar Autóklub a sajtó hírek és a tagságtól érkező első megkeresések hatására 2011.november 28. napján levélben fordult a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz, jelezve, hogy a négynapos autópálya matrica esetleges eltörlése széles tömegeket érint, egy ilyen döntésnek kedvezőtlen társadalmi és pénzügyi hatása várható. A MAK egyúttal felajánlotta szakmai segítségét az elfogadható, a költségvetési szempontokat sem figyelmen kívül hagyó – megoldás kidolgozásához. A megkeresésre érkezett válasz (2011.12.06.) érdemi álláspontot nem tartalmazott, hangsúlyozta, hogy a minisztérium a céljáról, a megtett úttal arányos díjfizetés bevezetéséről nem mondott le, de elkerülhetetlennek tartja az úthasználati díjból származó bevételek növelését.

Az elmúlt időszakban a tagságtól érkezett több száz észrevétel és az azokban rögzített álláspont megerősített bennünket abban, hogy az elégedetlenség elérte azt a kritikus határt, amely intézkedést követel. A négynapos autópálya matrica eladásokból származik az úthasználati díjbevételek csaknem fele, vásárlóik elsősorban a rosszabb anyagi helyzetben lévő magánautósok, akik leginkább hétvégenként, illetve hét közben is csak időszakosan, egybefüggően néhány napig használják a díjfizetős utakat. Ezen járműhasználókra nem hárítható át az autópálya fenntartás többlet költségigénye.

Ismételten felhívjuk a figyelmet arra, hogy az autópálya használat konstrukciójának a célja arra kell, irányuljon, hogy az autópályára és ne az autópályáról az alsóbbrendű utakra terelje a forgalmat, ami pedig a 4 napos matrica eltörlésének a hatására minden bizonnyal be fog következni. E tendenciából egyenesen következik az alsóbbrendű utaknak a jelenleginél is fokozottabb elhasználódása, és így a közlekedésbiztonsági helyzet romlása.

Úgyszintén, ismételten ráirányítjuk a figyelmet arra, hogy a nehézgépjárművek úthasználata a személyautókhoz képest hatványozott agresszivitással terheli az útfelületet, amely fokozott terhelés indokolja az azzal arányos úthasználati díj megállapítását. Ennek a díjpolitikának a hiányát jelzi az is, hogy a nemzetközi nehézgépjármű forgalom – összes káros hatásával együtt – egyre nagyobb mértékben terelődik a magyarországi utakra.

Amennyiben az úthasználati díjból az döntéshozó áremeléssel kíván többletbevételhez jutni, úgy azt oly módon kellene tegye – illeszkedve az elfogadott, többször hangoztatott, használatarányos díj stratégiájához – hogy elsősorban azon járművek terheit növelje, melyek főként felelősek az utak állapotának romlásáért. E konstrukcióban vegye figyelembe a rendelkezésre álló úthasználati adatokat, és az abból kiolvasható használati szokások és igények alapján, továbbra is tartsa meg a magyar személygépkocsit vezető autósok részére a 4 napos autópálya matricát.

Az állásfoglalást egyhangú szavazattal elfogadta a Magyar Autóklub Országos Elnöksége.
Kiadó: Magyar Autóklub

Forrás: MTI OS

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5 0 olvasó átlagosan 0,00 ponttal értékelte ezt a cikket.
Regisztrált felhasználóként te is értékelheted a cikkeket!

Post Author: Férfihang.hu

Férfihang.hu

Szólj hozzá!

Bejelentkezés szükséges a hozzászóláshoz!
  Feliratkozás  
Visszajelzés