Toplak Zoltán

Fiúk az iskolában

Ez a bejegyzés Dr James Dobson: Fiúk nevelése c. könyve alapján íródott. A könyvet kiadta a Keresztyén Ismeretterjesztő Alapítvány (www.kiakonyvek.hu).

Hogyan tanulnak, miért vallanak olyan sokszor kudarcot, és hogyan árt a fiúknak gyakran férfias alkatuk? Nos, az iskolákat nem fiúkra tervezték, és nem a fiúknak megfelelő tempóban oktatják őket. Amiben jók – a durva mozgáskészség, vizuális készségük, tájékozódó képesség, kirobbanó energiájuk – azok nem előnyösek számukra az iskolában. Merev rendbe kényszerítik őket, a lányokhoz képest 6 hónappal le vannak maradva a fejlődésben, ezért nehéz nekik csendben ülni és figyelni, ceruzával és papírral dolgozni, megbirkózni a szociális nyomással. Rosszul indulnak, és butának, alkalmatlannak érzik magukat. Mire a fiúk elérik a negyedik osztályt, úgy érzik, a tanárok jobban kedvelik a lányokat. Általában osztályt ismételtetnek a nem alkalmas gyerekkel, de ez a harmadik osztály után megtört lélekhez, lázadáshoz, közönyhöz vezet.

Vannak a rendszerető, jól tanuló gyerekek, és vannak a felületesek, szétszórtak, akik nem szívesen dolgoznak, csak játszani szeretnek. Immúnissá válnak a felnőttek nyomására, és nem tanulnak. Fontos, hogy ne tekintsük őket alacsonyabb rendűnek a társaiknál! Okozhatnak még meglepetést. Ld. Albert Einsteint, Winston Churchillt, Thomas Alva Edisont.

A harag, fenyegetés, nyomásgyakorlás, büntetés nem segít. Ne próbáljuk a személyétől idegen emberré alakítani! Mi idegeskedünk, őt pedig feleslegesen sebezzük. Derítsük ki, mi folyik az iskolában! Magától nem fogja elárulni. Magántanár sokat segíthet. Meg kell tanítanunk fegyelmezettnek lenni, végül, amikor megtettük, amit lehetett, fogadjuk el a tőle telhető legjobb teljesítményt, és keressünk olyan területet, ahol sikeres lehet.

A szétszórt fiú később is az marad, ha nem kap segítséget. Nézzük meg fiúnk, (gyerekünk) füzetét, hogy eldönthessük milyen tanuló! A jó tanuló füzete tagolt, áttekinthető, letisztult.

A felszínes gyereké rajzokkal, félbemaradt mondatokkal teli, buta feljegyzések vannak benne.

A hiányzó szervezési készséget kell megtanítani, esetleg magántanárral. Azt is meg kell tanítani a learn by Emma Bradshawfiúknak, hogyan végezhetnek hosszú távú feladatokat apránként.

Az olvasás alap! Nemcsak mindenben hátrányt jelent a hiánya, de a fiú énképe is sérül, ha nem tud olvasni. Jó a hangos olvasás megtanulása, és magántanár fogadása. Még akár kölcsönbe is érdemes verni magunkat, mert rengeteget adunk a gyereknek, ha megtanul olvasni. Ha tud olvasni, ösztönözzük rá, hogy használja is képességét! Néhány tipp:

– a fiúk inkább az eseményeket kedvelik, míg a lányok a jellemfejlődést a regényekben.

– a szereplők csináljanak valamit, ha nem peregnek az események, a fiúk elveszíthetik az érdeklődésüket.

– a regény legyen tele információval

– Jók a pókok, kígyók, repülőgépek mint tárgyai az olvasmánynak

– A „nyálas, érzelgős” irományok helyett sport és kalandok

– tényirodalom, sportkocsik, ufók, jojó, varázslat, rejtély, sci-fi

– Mi is olvassunk rendszeresen!

– ajándékozzunk könyvet fiunknak! Pl. focilabda mellé fociról szóló könyvet.

– Ismerjük el, hogy a tényirodalom, tényinformációk olvasása (sportoldal) ugyanolyan fontos, mint a regényeké

– az olvasás jelentsen kihívást, de ne legyen se túl nehéz, se túl könnyű! Előbbit nem fejezi be, utóbbit elunja.

– Vigyük el könyvtárba, és könyvesboltba! Esetleg a könyvtáros beszélgessen el vele a hobbijáról, és így eldönthető, milyen könyvet olvasna szívesen. Vonjuk be a fiút a döntésbe!

– mindig 5-6 könyvet adjunk a gyereknek! Így ha nem tetszik neki az első pár, még mindig választhat.

– fontos az ismétlés. Pusztán gyakorlás útján megtanítható az olvasás.

Ezután a könyvben a szerző az otthoni oktatásról beszél hosszasan. Mivel Magyarországon én erről még nem hallottam, kihagyom. Nagyon vonzónak festi le, de feltétele, hogy egy keresővel meg tudjon élni a család.

Ha fiunk az osztály bohóca, és pláne, ha otthon nem ilyen, akkor lehet, hogy önértékelési gondjai vannak. Esetleg a humorral védekezik a fájó énkép ellen. Az önbizalom hiányát rejti a vicc mögé. Ilyenkor hasznos lehet, ha rábírjuk a figyelemfelkeltés pozitívabb módjaira. Zenélés, sportolás, valamiben ki tudjon tűnni. Az ostoba viselkedésével szemben érdemes szigorúan fellépni.

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5 0 olvasó átlagosan 0,00 ponttal értékelte ezt a cikket.
Regisztrált felhasználóként te is értékelheted a cikkeket!

Post Author: Toplak Zoltán

Toplak Zoltán
Lassan negyvenes, kétgyermekes apuka vagyok. Nagyon fontos nekem a férfimozgalmi tevékenység és a keresztény hit. Egy férfiközösség szervezője vagyok, igyekszünk megélni és kivinni a világba egészséges férfiszellemet. Személyes tapasztalatom az, hogy ez sok küzdelemmel és mély fájdalommal jár. De a végeredmény magáért beszél - megéri. ;-)

1
Szólj hozzá!

Bejelentkezés szükséges a hozzászóláshoz!
1 Egyéni hozzászólás
0 Válasz hozzászólás
0 Követők
 
Legtöbbször megválaszolt hozzászólások
Jelenleg legvitatottabb hozzászólások
1 Hozzászólások szerzői
Alter Ego Legújabb hozzászólók
  Feliratkozás  
legújabb legrégebbi legnépszerűbb
Visszajelzés
Alter Ego
Szerkesztő

Azt hiszem, ez az első alkalom, hogy egyet tudok érteni Dobson-nal. Az olvasás tekintetében meg különösen. Könnyen lehetséges, hogy soha nem lesz annyi ideje az embernek az olvasásra, mint gyermek, kamasz korában. Szerencsére az akkor összeszedett útravaló, az olvasás intelligencia építő ereje, bizonyos értelemben kitarthat akár egy egész életre is. Biztos vagyok benne, hogy ha anyám 4-6 éves koromban nem olvas fel nekem rendszeresen és kora kamasz koromban nem fedezem fel magamnak újra az írott szó örömét és személyiség építő erejét, akkor most egy nagyon másfajta ember lennék. Még ennél is rosszabb ember!  :D