Jampi One

Hot Rod – Harapós szépségek

A 30-as 40-es években, honnan máshonnan, mint Amerikából indult útjára a Hot Rod “őrület”. A kultusz járművek igazából a hadseregből illetve a második világháborúból hazatérő katonák szorgos kezei alól kerültek ki. Ezek a módosított gépcsodák mindamellett, hogy kinézetükben is újként hatottak, teljesítményükre nézve is kiemelkedőek voltak. 1930 körül Dél-Kalifornia egyik kiszáradt tava adott otthont a versenyeknek, amelyeken egy-egy ilyen felturbózott autócsoda miatt rajongók ezrei jelentek meg. Akkoriban a kardinálisabb változtatások a súlycsökkentés, motorteljesítmény növelése, lökhárítók és ablaküvegek módosítása voltak, amik aztán egyedi alkotássá tették ezeket az autókat. Többnyire a Ford különböző modelljeit “buherálták” az ügyes kezű amatőrök. A “kabriósított”, “ültetett” T-modell mellett a Bs-t is előszeretettel alakították át. A későbbiekben ahogy megjelentek a nagyobb teljesítményű motorok, az 50-es években már igazi “aszfalt sárkányokat” készítettek a fanatikusok.

A hatalmas abroncsok és egy extra fényezés mellett beépítésre kerültek a V-8-as hajtányok, és szinte minden alkatrész krómozva, illetve változtatással került a gépekbe. A 60-as években a Ford Flathead motor az úgynevezett “Flatty” volt a favorit, amit kicsivel később a 70es években “small block” váltott. Ezt többnyire chevy-kbe abszolválták. Az 1973-as olajválság aztán kissé visszavetette a lelkes konstruktőröket, és ekkor már szinte szériában jelentek meg a bivaly erős Cadillac-ek, amelyek gyárilag 5000 köbcentis, 200 lóerős motorral gördültek le a futószalagról.

A Hot Rod “szenvedélybetegek” azonban nem nyughattak és elkezdték ezeket az “élből” erőműként gyártott masinákat is “izmosítani”. Az amerikai kormány okos döntése aztán szigorú szabályokkal, óvintézkedésekkel korrekt rendszerbe szorítva legalizálta a többnyire “titokban” zajló utcai ámokfutásokat. Megalakult az NSRA, amely egy 23 pontos biztonsági szabályrendszert alakított ki, amely a magyar “műszaki vizsga” kinti megfelelője de egy általános iskola – egyetem összehasonlítási alappal az amerikai verzió javára. :)

Maga az erőfitogtatás, ami a mai napig népszerű látványosság és közkedvelt szórakozássá nőtte ki magát, egyre több helyen látható. A gyorsulási versenyek, ahol komoly szervezetbe tömörült, sokmilliót érő Hot Rod-okkal találkozhat az érdeklődő, szintén népszerűek. Világszerte klubok és egyesületek jöttek létre, és számos nemzetközileg elismert kiállítással is népszerűsítik magukat a Hot Rod megszálottai!  A Viva Las Vegas, GreaseOrama a Gearhead csak néhány a létező rendezvény és szubkultúra-csoportból. A médiának köszönhetően magyarhonba is begyűrűzött a “Hot Rod” fogalom, és itthon is egyre több szépség- és gyorsulási versenyt rendeznek.

1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5 1 olvasó átlagosan 5,00 ponttal értékelte ezt a cikket.
Regisztrált felhasználóként te is értékelheted a cikkeket!

Post Author: Jampi One

Jampi One
Hivatásomat tekintve életművész vagyok. A mottót az öreg jampik hagyták rám: "Szex, pia, Rock'N'Roll." Körülbelül félúton járva azt mondhatom, hogy ez elegendő bölcsességnek tűnik egy életre. A dolog egyetlen hátulütője csak az lehet, ha egy rosszabbul sikerült éjszaka után véletlenül kijózanodik az ember, és reggel rádöbben, hogy kimaradtak a '80-as évek.

Szólj hozzá!

Bejelentkezés szükséges a hozzászóláshoz!
  Feliratkozás  
Visszajelzés