A 30-as 40-es években, honnan máshonnan, mint Amerikából indult útjára a Hot Rod “őrület”. A kultusz járművek igazából a hadseregből illetve a második világháborúból hazatérő katonák szorgos kezei alól kerültek ki. Ezek a módosított gépcsodák mindamellett, hogy kinézetükben is újként hatottak, teljesítményükre nézve is kiemelkedőek voltak. 1930 körül Dél-Kalifornia egyik kiszáradt tava adott otthont a versenyeknek, amelyeken egy-egy ilyen felturbózott autócsoda miatt rajongók ezrei jelentek meg. Akkoriban a kardinálisabb változtatások a súlycsökkentés, motorteljesítmény növelése, lökhárítók és ablaküvegek módosítása voltak, amik aztán egyedi alkotássá tették ezeket az autókat. Többnyire a Ford különböző modelljeit “buherálták” az ügyes kezű amatőrök. A “kabriósított”, “ültetett” T-modell mellett a Bs-t is előszeretettel alakították át. A későbbiekben ahogy megjelentek a nagyobb teljesítményű motorok, az 50-es években már igazi “aszfalt sárkányokat” készítettek a fanatikusok.
A hatalmas abroncsok és egy extra fényezés mellett beépítésre kerültek a V-8-as hajtányok, és szinte minden alkatrész krómozva, illetve változtatással került a gépekbe. A 60-as években a Ford Flathead motor az úgynevezett “Flatty” volt a favorit, amit kicsivel később a 70–es években “small block” váltott. Ezt többnyire chevy-kbe abszolválták. Az 1973-as olajválság aztán kissé visszavetette a lelkes konstruktőröket, és ekkor már szinte szériában jelentek meg a bivaly erős Cadillac-ek, amelyek gyárilag 5000 köbcentis, 200 lóerős motorral gördültek le a futószalagról.
A Hot Rod “szenvedélybetegek” azonban nem nyughattak és elkezdték ezeket az “élből” erőműként gyártott masinákat is “izmosítani”. Az amerikai kormány okos döntése aztán szigorú szabályokkal, óvintézkedésekkel korrekt rendszerbe szorítva legalizálta a többnyire “titokban” zajló utcai ámokfutásokat. Megalakult az NSRA, amely egy 23 pontos biztonsági szabályrendszert alakított ki, amely a magyar “műszaki vizsga” kinti megfelelője de egy általános iskola – egyetem összehasonlítási alappal az amerikai verzió javára. :)
Maga az erőfitogtatás, ami a mai napig népszerű látványosság és közkedvelt szórakozássá nőtte ki magát, egyre több helyen látható. A gyorsulási versenyek, ahol komoly szervezetbe tömörült, sokmilliót érő Hot Rod-okkal találkozhat az érdeklődő, szintén népszerűek. Világszerte klubok és egyesületek jöttek létre, és számos nemzetközileg elismert kiállítással is népszerűsítik magukat a Hot Rod megszálottai! A Viva Las Vegas, GreaseOrama a Gearhead csak néhány a létező rendezvény és szubkultúra-csoportból. A médiának köszönhetően magyarhonba is begyűrűzött a “Hot Rod” fogalom, és itthon is egyre több szépség- és gyorsulási versenyt rendeznek.
olvasói vélemény eddig. - Szólj hozzá te is! Minden hang számít!