Belleville

Bizalmatlanság kora, avagy a Q, a vágy című film (SPOILERES)

Néhány hete láttam egy francia filmet Q, a vágy címen. Már ezen a Q-n sokat gondolkodtam, mit jelenthet. Részben úgy éreztem, hogy egy vizuális játék, és a csiklóra utal a Q betű kis vesszője, de ami talán helyesebb meglátásnak tűnt, hogy a queer szócska rövidítése lehet. A szó szexuálisan ‘szokatlant, furcsát jelent’, szóval minden, ami nem heteroszexuális, illetve ezt használják napjaink nemek közötti és szexuális határainak az elmaszatolására. De a képen is van egy újabb értelmezés.

Azért is tartom találónak ezt a magyarázatot a film címére, ugyanis egy hihetetlenül nyomasztó (a még hagyományos normákhoz ragaszkodó ember számára kevéssé értelmezhető) teljes meg nem értettségen és bizalmatlanságon alapuló közösséget tár elénk egy fiatal francia lány és a köré szerveződő emberek (párja, ami hülye kifejezés itt, hiszen helyesebb úgy kifejeznem magam, hogy az a férfi, akihez valami miatt mégis kötődik, barátnők, szerető, ami megint csak hülye kifejezés, mert arról van szó, hogy egy srác hajkurássza őt) mindennapjaiba betekintve.

Előre bocsájtom, mielőtt bárki megkövezne, hogy milyen filmet ajánlottál te nekem, hogy ez is egy olyan film, amiről a vetítésre betévedt tíz emberből a fele felháborodottan hagyja el a termet. A pornófilmbe illő szexualitása legalább olyan felkavaró, mint a hírhedt Ken Parkos Larry Clark erőszak ábrázolása. Szóval a Larry C. filmekhez hasonlóan ‘egy hátsó udvarból’ jövő film (már mint úgy érezzük, hogy még mindig csak egy vékonyka szubkultúrát fed le, illetve eléggé eltúlozva tállal). Persze utána csak kiderül, hogy a valóság a legvalószerűtlenebb…

Szóval visszatérve az elrettentés után a filmhez, az egésznek van egy katalizátor karaktere, Cécile. A férfiakkal való kapcsolatai viszályosak. Már a film első néhány képsora nagyon beszédes, amikor egy érte teljesen bezsongott fiatal sráccal kihajtanak a tengerparthoz. A lány apjáról mesél, aki egész életében azért hajtott, hogy nekik minden meglegyen valamilyen festőként (számomra nem világos, akár autókarosszéria festő is lehet), és végül a tüdejébe került rengeteg káros anyag teljesen tönkre tette. Egyszerre beszél ragaszkodással apjáról és vádolja a társadalmat a helyzetet, ami így megrövidítette apja életét. Utána egy újabb beszédes jelenettel folytat a film: beülnek egy italra, a srác arról mesél neki, hogy megismerkedett egy lánnyal, és alakul köztük valami. Cécile erre a fiút becsalja a vécében, ahol felizgatja, és ‘kikényszeríti’ belőle, hogy kimondja a srác, hogy ‘megkefélné’. Amikor ezt a vallomást elérte közli a sráccal, hogy majd máskor. Csupán éreztetni akarta erőfölényét a srác felett azzal az eszközzel, amivel más kapcsolataihoz is áll: a szexualitásával. Egy újabb beszédes jelenet, amikor Cécile este már megint csak ösztöneitől vezérelve párját szinte rá akarja kényszeríteni, hogy szeretkezzenek (később is lesz egy ilyen jelenet, amikor azt mondja a srácnak, hogy ha nem létesít vele szexuális kapcsolatot, akkor megteszi majd az egyik haverjával, egy sajátos értelme a férfi megerőszakolásának). Majd újra felülteti az őt hajkurászó fiatal srácot, akinek Cécile, miközben párja születésnapját ünneplik, megígéri, hogy elmegy vele. Így mikorra a film végére tényleges aktusra kerül köztük sor, a srác elborzad az egésztől. Ugyanakkor van egy másik oldala is Cécile férfiakkal való kapcsolatának, mivel megismerkedik egy párral, akiknek egy tragédia (elvetélés) miatt a szexuális életük teljesen gallyra ment. A férfi emiatt félre is kacsingatna, de szereti is feleségét. A nő pedig tud a lánynak a férjével folytatott légyottjairól. És amikor megkeresi a lányt elpanaszolva, hogy megérti, hogy a férje miért pont vele csalja meg őt, úgy dönt Cécile, hogy segít a nőnek. Ráveszi, hogy ő is legyen hűtlen. Mégpedig gátlásai leküzdése végett úgy, hogy kendővel beköti a szemét, és így a nő nem látja a másikat. Így végül a szintén kendővel bekötött szemű férjével szeretkezik, miközben egyikük sem tudja, hogy a másikkal van együtt. Cécile ugyanakkor megismerkedik az őt hajkurászó srác barátnőjével is, egy kompút során (gondolom a Csatornán kelnek át), amikor ellopja egy férfi telefonját és belekeveri a lányt is. A vécében ‘megerőszakolja’ a lányt. Utána, pedig próbára teszi, amikor a már említett pár légyottját kell megszervezni a lány lesz a közvetítő. De végül megint csak egy vakrandin (azért jól mutatja a főszereplő katalizátor szerepét, hogy a Cécilet hajkurászó srác korábban szolid barátnője is belemegy, hogy egy ismeretlen férfire várjon egy nyaralóban meztelenre vetkőzve) a csajt a barátjával összehozza megint. A film végén, amikor Cécilet kiráncigálja párja egy orgiáról (éreztetve a nővel, hogy hol van a viselkedésének a határa), végre kölcsönösen kimondják, hogy szeretik egymást (kicsit olyan, mintha erre a sokkterápiára lett volna szükség abban a teljesen elszemélyítlenítő világban).

Cécile karakterét azért írtam le ilyen hosszan, mert úgy érzem elég jól vissza adja azt a hülye helyzetet, amibe a nő (részben) saját maga miatt került (és ez az a karakter, aki körül elmesélhető történetté áll össze a filmbéli történés). És az is világosan lejön, hogy mennyire nehéz ebben a félre siklott helyzetben őszintén kimondani egymásnak, hogy szeretjük a másikat. Végig ott van a kölcsönös bizalmatlanság, a férfiak egymás között egy rövidke részletben arról beszélnek, hogy mennyire nem jelent semmiféle nehézséget egy nőnek átlépni rajtuk (és emiatt mennyire gyűlölik az ilyen nőket). A női szereplők, pedig a filmet kísérő zseniális öltözködő jelenetekben (rövid nők által lefolytatott dialógusok bontják fejezetekre a filmet) párjaik szexuális teljesítőképességéről, félrelépéseikről társalognak. A film végén pedig kiderül, hogy ez az öltözködés annak szólt, hogy amíg a film közepetáján elzárkóztak attól, hogy áruba bocsájtsák a testüket, végül csak sikerült magukat meggyőzni a prostitúcióról (és elmennek arra az orgiára, ahonnan majd Cécilet kirángatja a barátja).

Valahol a lényeg ott van, hogy nem szabad hagynunk a nőknek és a férfiaknak, hogy ennyire eltávolodjanak egymástól…

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5 0 olvasó átlagosan 0,00 ponttal értékelte ezt a cikket.
Regisztrált felhasználóként te is értékelheted a cikkeket!

Post Author: Belleville

Belleville
Először is szeretnék mindenkit üdvözölni. Már nem új dolog nekem a blogolás, írás, mivel már évek óta űzöm az ipart. Eredetileg filmművészeti bloggal indítottam. Így valószínűleg itt is többször ebben a témában fogok írni, mivel csak arról akarok értekezni, amit tökéletesen átlátok.

1
Szólj hozzá!

Bejelentkezés szükséges a hozzászóláshoz!
1 Egyéni hozzászólás
0 Válasz hozzászólás
0 Követők
 
Legtöbbször megválaszolt hozzászólások
Jelenleg legvitatottabb hozzászólások
1 Hozzászólások szerzői
Zoli Legújabb hozzászólók
  Feliratkozás  
legújabb legrégebbi legnépszerűbb
Visszajelzés
Toplak Zoltán
Újságíró

Elkezdtem nézni a filmet, de valahogy… érzelmileg nem tudtam ráhangolódni. A Pápanőt sem bírtam végignézni, amikor hozta a férfigyűlölő sztereotípiáit úgy 10 perc után hagytam. Szar érzés, na, ha ilyet látok.