0 megosztás

És mi is van a poligámiával? (2.)

Hogy megértsük a poligámia lényegét, meg kell vizsgálnunk, hogyan is valósult az meg a múltban. Spártában a férfi csak 30 éves korában házasodhatott – hogy a srácok egymással mit partiztak táboron belül addig, azt inkább hagyjuk, de nyilván nem volt véletlen, hogy a menyasszonyok haját lenyírták, és páncélba öltöztették őket a nászéjszakára –, ami gyakorlatilag biztonsági intézkedés volt arra, hogy nyámnyilák ne szaporodjanak, hiszen aki nem volt eléggé vastag vádlijú, az addigra bizonyára elesett valamely ütközetben. A lányok azonban 16-18 évesen mentek férjhez, így ha a férj mondjuk 35-40 évesen mégiscsak életét adta a hazáért, akkor előállt egy fiatal, még mindig csak 21-28 éves özvegy, akit vétek lett volna parlagon hagyni. Ezért bevált gyakorlat volt, hogy a harcostársak megegyeztek (és mivel itt fejlett nőjogok voltak, ezt természetesen az asszonynak is jóvá kellett hagynia) hogy kinek halála után ki örökli a feleséget, azaz a testvérek, de az unokatestvérek és a közeli barátok is egymásra hagyták feleségeiket. A poligámia nem más, mint egy intézményesített gyakorlata annak, hogy egy militáns társadalom a lehető legjobban „kihasználja asszonyait”, azaz mindenkinek jusson férj, mikor a férfiak jelentős része meghal.

Manapság elsősorban az iszlám poligámia közismert, kevéssé köztudott, hogy a poligámia a keleti és az indián társadalmak jelentős részében is ismert volt, és a kereszténység előtti Európában is bevett gyakorlatnak számított a legtöbb helyen. Az iszlám is eredendően (és ma is) harcos vallás, amely mártírokat jelent, azaz a hitélt meghaló igazhitűeket, ezért is rendelte el Mohamed, hogy bármely igazhívőnek négy felesége és akárhány ágyasa lehet, és – és ez nagyon lényeges! – szigorúan meghagyta, hogy a férj mindegyik feleségéről egyenlően köteles gondoskodni, mind szexuálisan, mind anyagiakban, mind gyermekek tekintetében, mind verés szempontjából.

A közhiedelemmel ellentétben a tradicionális iszlám kultúra világában kifejezetten szégyen verni a feleséget. Ugyanis ez azt jelenti, hogy az asszony engedetlen, azaz a férjnek nincs tekintélye! Más szavakkal: az araboknál tulajdonképpen nem a feleséget verni szégyen, hanem az a szégyen a férjre nézve, ha az kitudódik. A sémi gondolkodásban másképpen viszonyulnak a rágalmazáshoz és a tekintélyhez: nem keresztény erkölcsiségben, azaz a tett súlyában, hanem társadalmi tekintélyben gondolkoznak, azaz bármit lehet, csak ne derüljön ki. Az igazhívő a kamion alatt iszik, hogy Allah fentről ne lássa, az igazhívőnek nem az a rágalmazás, ha valami olyat mondanak rá, ami nem igaz, hanem az, hogy valóságtartalomtól függetlenül olyat, amit ő szégyell.

Az iszlám poligámia az adott társadalmi viszonyok között nagyon hasznos. Nemcsak azt biztosítja, hogy minden nőnek jusson férj, még ha olyan ronda is, mint egy szovjet tehervonat, hanem azt is – mivel a feleség eltartása nem egyszerű – hogy minél gazdagabb valaki, annál több felesége, azaz annál több gyereke legyen. A tapasztalatok szerint a muszlimok több mint 90%-ának csak egy felesége van, mert többre nem futja (és ott a feleség fizető állásba dolgozni el nem mehet), és csak azoknak az okos és igyekvő (és türelmes) embereknek van több feleségük, akik ezt meg tudják finanszírozni. Így a társadalom legértékesebb része szaporodik legjobban (bezzeg errefelé…) és – és ez is nagyon fontos! – a gazdag embernek jellemzően sok gyereke születik, ezért öröksége feloszlik (több részre) ezért nem jön létre egészségtelen mértékű vagyon-, tőke-, és ezzel hatalomkoncentráció.

Meg kell jegyezni, hogy 1648, a vesztfáliai béke utána harmincéves háború iszonyatos ember-, és anyagi veszteségeibe belefáradt (akkor még természetesen nem egységes) Németországban a papok pápai engedéllyel „szemet hunytak” a felett, hogy bármely férfinek két felesége is lehet, szentségi házasságot ugyan természetesen csak egyet köthetett, de megengedték, hogy bárki, a nélkül, hogy házasságtörés vagy paráznaság vádját magára vonja, második asszonyt is tarthatott. Csak az feletti, és nem nyilvánosan elismertetett kapcsolatot tekintették paráznaságnak. Azaz, rendkívüli helyzetekben de facto, európai viszonyok között is legalizálták a többnejűséget.

(folytatjuk)

És mi is van a poligámiával? (1.)

Post Author: Tóth György Károly

f Facebook
0 megosztás


29
olvasói vélemény eddig. - Szólj hozzá te is! Minden hang számít!

Bejelentkezés szükséges a hozzászóláshoz!
6 Egyéni hozzászólás
23 Válasz hozzászólás
0 Követők
 
Legtöbbször megválaszolt hozzászólások
Jelenleg legvitatottabb hozzászólások
10 Hozzászólások szerzői
rgsHunnnemenvagyokzombisRPdwittukind Legújabb hozzászólók
  Feliratkozás  
legújabb legrégebbi legnépszerűbb
Visszajelzés
Naooo
Olvasó
Naooo

“és csak azoknak az okos és igyekvő (és türelmes) embereknek van több feleségük, akik ezt meg tudják finanszírozni. Így a társadalom legértékesebb része szaporodik legjobban (bezzeg errefelé…)”

Mer aztán ott a gazdagság nem lopásból és simliskedésből áll. Ezek aztán nagyon értékesek, kábé, mint nálunk.

common man
Olvasó
common man

“és csak azoknak az okos és igyekvő (és türelmes) embereknek van több feleségük, akik ezt meg tudják finanszírozni” Türelmetlen,lusta, buta ember vagyok.Nem is születtem olajsejknek.

sRPd
Olvasó
sRPd

Egyszer olvastam valami szemetet. Ott azt írták, hogy Szaúd-Arábiában a leggazdagabbnak ill. a legszegényebbeknek, azaz a beduinoknak van 4 feleségük. A leggazdagabbak megengedhetik, hogy mindegyiket királyi módon eltartsák, a legszegényebbnek meg szépen egyenlően nyomorog a 4 felesége.

hunbagira
Újságíró

Igen ismét kiderült, hogy mindkét szélsőség rossz. Mind a nyomor, mind a mesés gazdagság szibarita féreggé tesz.

Ugyanis nem tud/akar küzdeni. Egész egyszerűen azért, mert nincs miért. Pedig pont a küzdés teszi az embert, emberré.

wittukind
Olvasó
wittukind

Nem éppen úgy van….89 előtt, ahol dolgoztam volt szerviz Al Hila melett Irakban, nos mondták az ott levők hogy az arab férfiak egész nap a putri előtti kispadon tábléztak mig az asszonyok végezték a napi munkát, mindent amit feltételez egy sivatagi élet….majd ha egyszer sörözni találok valakivel innen a Férfihangról el tudok mesélni sok érdekes dolgot…..

Szárnyathy Géza
Olvasó
Szárnyathy Géza

A kultúra és a társadalom erősen befolyásolja az ösztönök működését. Érdekes példa erre Bronislaw Malinowski (a modern kulturális antropológia alapítója) három éves Trobriand szigeteken, egy elzárt kultúrában élő nép között végzett kutatása az 1930-as években.
Idézek az alább hivatkozott cikkből:
Ebben a társadalomban a család a nyugati társadalmakban általános érvényű patrilineális szerkezettel szemben itt matrilineális (nem matriarchális!). Ezt azt jelenti, hogy az anyai leszármazás érvényesül, a rokonság és az öröklés is csak az anyai ágon számon tartott. A gyermekek az anya leszármazási csoportjához (klánhoz) tartoznak. Az apa a gyermekek nevelésében sokkal inkább hasonlít egy felnőtt barátra, mintsem a nyugati társadalmakban ismert tekintély figurához. A társadalmi normákat és tekintélyt az anyai nagybácsi képviseli a gyermekek számára. Az anyai nagybácsi szerepe a szigorúság, a korlátok felállítása, a gyermekek bevezetése az életkoruknak megfelelő társadalmi szerepekbe. Az anyai nagybácsi azonban távolabb él, ritkábban jelenik meg, mint az apa, akihez meleg, közeli, bensőséges kapcsolat fűzi a gyermekeket.
A Trobriand Szigeteken egy példát láthatunk arra, hogy létezhet egy társadalom szexuális szabadságban, mégis alapvetően monogám párkapcsolatban élő párokat találunk, akik kiegyensúlyozott érzelmi légkörben nevelik gyermekeiket. A házasság nem tiltja másokkal sem a szexuális kapcsolat létesítését, ez megtörténik, mégis ritkán igénylik. A párkapcsolat érzelmileg és szexuálisan is kielégítő mind a nők, mind a férfiak számára.
Malinowski alapjaiban kérdőjelezi meg Freud feltételezéseit, amennyiben Freud szerint az ösztönök szabad megélése és a monogám házasság kizárja egymást (Freud, 1908). A Trobriand-on élőknél pontosan azt látjuk, hogy a valóban szabad és a természetességet követő szexuális nevelés éppenhogy monogámiához, érzelmekben gazdag szexuális élethez, és stabil párkapcsolatokhoz vezet.
https://narrativecoaching.hu/civilizacio-es-boldogsag/

 

common man
Olvasó
common man

egy elzárt kultúrában élő nép között végzett kutatása az 1930-as években.” Azóta mennyire elzártak és mennyire változtak,vizsgálták azt is?

Szárnyathy Géza
Olvasó
Szárnyathy Géza

Nem tudom. Nézz utána kérlek.

Itt és most az a fontos, hogy lehet olyan társadalom, aminek a kereteibe belefér a poligámia, mégis monogámok.

Azt valószínűnek tartom hogy ebben a társalomban nem fogják feltalálni az ájfont.

nemenvagyokzombi
Olvasó
nemenvagyokzombi

A poligámia-monogámia attól függ, hogy a nő milyen mértékben tudja a férfiakat átvágni/megcsalni, illetve hogy a férfiak milyen mértékben tudják kivívni azt, hogy az általuk megtermelt javakért cserében kapjanak puncit. (Harmadik oka általában csak időleges, mert háborúk után alakul ki, mikor a férfiak nagy veszteséget szenvednek el, és így egy férfira több nő juthat.)
Emellett onnan lehet megtudni, hogy egy emberi csoport mennyire monogám él monogám kapcsolatban, hogy a férfi/nő közötti méretbeli különbség milyen mértékű. Minél nagyobb a férfi a nőhöz képest, annál kevésbé van jelen a monogám házasság.
/Pl. a busmanoknál a nő és a férfi jóformán azonos méretű – a törzsfőnököt leszámítva, akinek 2 felesége van, a busmanok monogám kapcsolatban élnek és éltek sokáig, és nem is csalják meg egymást. Így alakult ki náluk. A legtöbb helyen viszont nem így van – nagyobbak is vagyunk a nőknél, mivel a nők a hatékonyabb, erősebb férfiakkal hajlamosak párosodni, amint gyengül a monogámia./

Ha az adott szigeten a férfiak és a nők azonos testméretűek, akkor valóban monogám kapcsolatban élnek. Ha nem, akkor csak elviekben élnek abban, valójában dübörög náluk a megcsalás.
Megjegyzés:
Más források egyáltalán nem támasztják alá, hogy az ott élők valóban monogámok lennének!
Lásd:
“A szüzesség ismeretlen erény errefelé. Hihetetlenül korán avatják be a lányokat a szexuális életbe, és számos, még gyermekinek tűnő játék sem olyan ártatlan, mint amilyennek látszik. Ahogy felnőnek, válogatás nélküli szabad szerelmet élnek, amely fokozatosan fejlődik tartósabb kapcsolatokká, s ezek egyike aztán házassággal végződik. Mielőtt azonban ez bekövetkezne, a házasulatlan lányokat a közvélemény egészen szabadoknak tekinti; tehetnek, amit akarnak, és még szertartásos egyezmény is van arra, hogy egy falu lányai csapatban átmenjenek valamely más faluba, ahol nyilvánosan felsorakoznak megtekintésre, és mindegyiket kiválasztja egy-egy ottani fiú, aki vele akar tölteni egy éjszakát. […]

Ugyanígy, ha egy másik körzetből látogatócsoport érkezik a faluba, a hajadon lányok hoznak élelmet, de a látogatók azt is elvárják tőlük, hogy kielégítsék szexuális kívánságaikat. Az éppen elhunyt halott teste melletti nagy temetési virrasztások alkalmából a szomszédos falvakból nagy csoportok érkeznek, hogy részt vegyenek a siratásban és az éneklésben. A szokás elvárja, hogy a látogatók leányai megvigasztalják a gyászoló faluban élő fiatalembereket, méghozzá oly módon, ami „hivatalos” szeretőiknek sok gyötrelmet okoz.

A házasság alig áll kapcsolatban bármilyen nyilvános vagy zárt körű rítussal vagy szertartással. A nő egyszerűen férjéhez költözik, később egy sor ajándékot cserélnek, amit azonban semmiképpen sem lehet úgy felfogni, mint vételárat a feleségért. Tény, hogy a trobriandi házasság legfontosabb jegye az, hogy a feleség családjának hozzá kell járulnia – méghozzá tekintélyes mértékben – a lányuk háztartásához, és hogy mindenféle szolgálatot kell teljesíteniük a férjnek. Az asszonytól házasélete során elvárják, hogy hű maradjon férjéhez, ezt a szabályt azonban nem tartják be szigorúan, és nem torolják meg a megszegését. Minden más szempontból a nő nagymértékben független marad, és férjének jól és kíméletesen kell bánnia vele.”
http://tudasbazis.sulinet.hu/hu/tarsadalomtudomanyok/tortenelem/eletmodtortenet-oskor-es-okor/egy-korai-termelo-kultura-forras-alapjan-a-trobriand-szigetek-lakoi/a-trobriand-szigetek-lakoi

Elnézve egyébként a képeket ezekről az emberekről, azt látom, hogy a férfiak nagyobbak, mint a nők (bár nem annyival, mint nálunk). Miközben soványabbak, kevésbé tápláltak. Tehát a javak nagyobb része a nőknél köt ki, de a nők azért (még ha nem is anynira, mint nálunk), fenntartják a poligámiát.

wittukind
Olvasó
wittukind

Megáll az eszem és átsorog… ennyit ideirni miért? kinek? olvassa valaki azokról a linkeken amiket betettél? van különbség a bizalom meg a hűség között? inkább Metal and nothing more

nemenvagyokzombi
Olvasó
nemenvagyokzombi

Én már csak ilyen vagyok. Úgy vélem, az érdemi vitából sokat lehet tanulni. Sokszor egy ilyen jellegű oldalon a fontos részek jó része a hozzászólásokban van. Egyébként meg minek írna az ember, ha csak értelmetlenül ír? Néha persze jólesik sárdobálni, olykor szórakoztató. De az inkább csak fűszere egy ilyen helynek. ;)

rgs
Olvasó
rgs

Köszönöm, érdekes volt amiket írtál.

xcsakx
Olvasó
xcsakx
Hm…
A sémi gondolkodásban másképpen viszonyulnak a rágalmazáshoz és a tekintélyhez: nem keresztény erkölcsiségben, azaz a tett súlyában, hanem társadalmi tekintélyben gondolkoznak, azaz bármit lehet, csak ne derüljön ki. Az igazhívő a kamion alatt iszik, hogy Allah fentről ne lássa, az igazhívőnek nem az a rágalmazás, ha valami olyat mondanak rá, ami nem igaz, hanem az, hogy valóságtartalomtól függetlenül olyat, amit ő szégyell.

hunbagira
Újságíró

Ez tényleg így van náluk.

xcsakx
Olvasó
xcsakx

Tudom, bár ha annak a sémi(tudjukkik:) (nem muszlim) ágra vonatkoztatva ez esetleg felmerülne, akkor itten újta hiszti meg szarcunami esete forogna fenn……

hunbagira
Újságíró

Az ilyenek már leléptek, nem bírták az – állítólagos- kemény antiszemitizmust.:)

ui: Ilyen téren csak az identitárius jobbos mozgalmak foglalnak el konzekvens álláspontot, akik a talmudot és a hadíszokat is elítélik azaz mindkét sémi gonosz/őrült agymenést.

xcsakx
Olvasó
xcsakx

Az ilyenek már leléptek, nem bírták az – állítólagos- kemény antiszemitizmust

 

A sírás kerülget…….

hunbagira
Újságíró

Pedig te mindig kivontad magad eddig az ilyen témájú ütközetek alól. :)

xcsakx
Olvasó
xcsakx

Csak nem verekedtem a frontvonalban:)

wittukind
Olvasó
wittukind

A mostani iszlám az a wahhabizmus, valami olyansmi mint a keresztény szektáknál az evangelisták vagy a tanúk…vagyis a kafirok, gojok, akármik nem igazhivők tehát nem emberek…vagy megtérsz vagy megmurgyelsz, ennyi az egész

A feminizmus is ilyen alapokra helyezkedik-nem vagy papucs vagy lábtörlő, nem létezel

hunbagira
Újságíró

Csak az iszlámot fel lehet sőt fel kell vanni…a zsidók nem adnak erre lehetőséget (illetve úgy leszűkítik, hogy gyakorlatilag lehetetlen) ott maradsz mindig goj szolga.

wittukind
Olvasó
wittukind

Ezt hivják köznyelven “demokrácia”-nak.

hunbagira
Újságíró

kereszténység előtti Európában is bevett gyakorlatnak számított a legtöbb helyen.

Ez mondjuk pont nem igaz. Germánoknál volt elfogadott, csak.

wittukind
Olvasó
wittukind

Van neked valami bajod a germánokkal veszem észre.

hunbagira
Újságíró

Nincsen!

Te rólad eddig azt tudtam, hogy valami székelymagyar vagy nem szász. Miért véded őket? :)

wittukind
Olvasó
wittukind

Honnan jött le hogy én székelymagyar lennék? nem irtam én sehol itt az én eredetemet, csak annyit hogy hol lakom… az eredeti fehér európaiságot “védem” noha ez a szó nem helyes…igaz hogy most már debilisnek túnik de valamikor olyan 50-70 ezer évvel ezelőtt még jó volt, amig nem kezdett az első majominvázió Európába..

hunbagira
Újságíró

indoeurópaiak/turániak is bevándorlók voltak közép-ázsiából (a tudomány jelenlegi állása szerint)

wittukind
Olvasó
wittukind

Ebből a szempontból a tudomány mehet a picsába.

Hunn
Újságíró

Poligámia? Hah… Néha úgy érzem, hogy ami a nőket illeti, gyakran EGY IS SOK…