hunbagira
Címkék: ,

Ahol megismered határaidat és igaz barátokra lelsz: az ejtőernyőzés

Itt a bevezetőben rögtön pontosítanunk kell, miről lesz szó elsősorban: nem másról, mint a szabadesésű ernyőzésről és erre jogosító „aff” tanfolyamról. Az aff egy rövidítés, ami annyit tesz, accelerated free fall – magyarul kissé költőiesen – gyorsított szabadesésű ejtőernyős képzés. Az ejtőernyőzés másik formájáról a „bekötőzsinóros” ugrásról most nem írok, mert egyre kevesebben csinálják, gyakorlatilag katonaságnál maradt meg, azon egyszerű okból, mert a dolog sava borsa marad ki a bekötőzsinóros ugrásból, mégpedig a szabadesés.

De visszatérve az „aff”-re, az aff-képzés 9 szintből áll, aminek a végén megkapod az önálló ugrásra jogosító kártyát (persze ez csak egy kapu, ami után ezerfelé indulhatsz). A szintek tehát:

1. Ugrás 2 oktatóval. Ez úgy történik, hogy 2 oktató fogásából 3000 és/vagy 4000méterről jöttök le. Itt még a legalapvetőbb feladatokat kell végrehajtanod az oktatók „parancsára” magasságmérő benézése, nyitáspróba. A dolog lényegi részét a kiugrás utáni „stabilba” (hason zuhanás felszegett fejjel kinyomott csípővel – „baszópóz”: feltett kézzel, felhúzott lábbal) helyezésedet még az oktatók valósítják meg.

2. Ugrás 2 oktatóval, irányított zuhanás végrehajtása „szupermenezés”. Itt szintén két oktatóval jössz ki a gépből. A stabilba még itt is segítenek majd parancsukra – egy nyitáspróba és magasságmérő után – superman pózban (kar a test mellett láb kinyújtva) irányított zuhanást hajtasz végre az oktató által bemutatott irányban. Amikor a tested hirtelen a 45 fokos zuhanás során begyorsul 350 km/h óra környéki sebességre az leírhatatlan… ahogy az egész. Ui: Stabilban olyan 220-240-el zuhansz.

3. Csak egy oktatóval jössz ki. Új feladatként jelenik meg a szokott biztonsági dolgokon a manőverezés megvalósítása. Ez úgy történik, hogy felszegett karjaidat az adott irányba megdöntöd, de csak óvatosan, mert ha túl erősen teszed akkor átesel. Hiszen a zuhanás során tested egy vitorlázógép, amit úgy is kell irányítani.

4. Először zuhansz egyedül szabadon. A gépből még oktatóval jöttök ki, de a gépből történő kijövetel után az oktató azonnal eldob. Neked kell magad stabilba tenni, figyelni a zuhanás során a magasságmérőt, jelezni „kiütéssel” (mellhez emeled majd kiütsz két kézzel) az oktatónak, hogy minden ok, nyitáspróbázni és a nyitási magasságon (tanulóknál, kezdőknél) 1300-1500 méter között végrehajtani a nyitást. Tehát a kiugráson kívül mindent egyedül hajtasz végre.

5. „Nah itt válik el a szar a májtól. Ahol nincs buziskodás .” Kiderül ejtőernyősnek születtél vagy nem! Azaz első önálló kiugrás. Ha nem menne segítenek egy lökéssel a gépajtóban. Igaz nekem erre nem volt lehetőségem. Közölték, „figyelj „kölök” ha veled probléma lesz, akkor egy seggberúgással küldünk ki és az avatáson is duplaverést kapsz!” Igen, a szimpátiának is vannak negatív oldalai.  Nem volt gond, benne voltam a 20%-ban. A lányoknak annyi könnyítés van – megint előnyben vannak – hogy ők megtámaszkodhatnak az oktató mellkasán, de fogás már nincs nekik sem, így nem egyedül vannak a démonaikkal az ajtóban. Igen, vannak ejtőernyőscsajok, akik jó fejek – lehetnek mások, ha bevállalják? De róluk és az avatásról később.

6-8.: Vészhelyzet imitálás freestyle gyakorlatokkal (szaltók, orsók stb) lényege, ha valamit elszúrsz vissza tudd magad tenni stabilba. Ezt azért szaltókkal-orsókkal imitáljuk, hogy jól nézzen ki a hype-videóban.

9. Vizsga. Itt előre összeállított feladatot kell végrehajtani. Kötelező elemei csúsztatás (szuperman) manőverezés plusz a bevállalt freestyle gyakorlatok.  Ha sikerült, ejtőernyős vagy és testvér. Igazából persze a közösségbe befogadás az 5. szint után történik.

Az avatás: ha pasiból vagy ez verésből áll – lányok megússzák vizes pólóval – gyakorlatilag végig megy a seggeden az összes ott lévő. Te közben magyar ejtőernyős nótákat/mondókákat üvöltesz. Ha elrontod és/vagy egy átlagosnál erősebb ütésnél hátranézel akkor kezdődik elejéről a dolog. Én 2 napig nem tudtam WC-re ülni a dolog után, igaz volt néhány csúnya seggre érkezésem is a leszállásoknál.

Lányok: ahogy fentebb említettem, azt gondolhatjátok, hogy akik bevállalják ezt, azok a gerincesebb, kemény lányok közül kerülnek ki, java részük aktív élsportolói múlttal. Így gondolhatjátok, hogy nem ronda „férfinők”. Egy hiba van, hogy olyan 85-90% a javunkra az arány.

A barátságról: többen megmondták, hogy igaz barátságok gyerekkorban és közösen megélt vészhelyzetek során alakulnak ki. Ejtőernyőzés pedig mi más lehet, sok máson kívül. Így a közös kiugrások utáni összekacsintások leírhatatlanok.  A helyzet az, hogy egy cikkben lehetetlen visszaadni minden pozitívumát ennek a sportnak. Ha valaki kedvet érez és összeszedte a bátorságát, keresse a „vertical flight scool” oldalát és Verebes Gábort.

Ui: A metáloztotásról ne feledkezzetek, ez fontos lesz!

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5 0 olvasó átlagosan 0,00 ponttal értékelte ezt a cikket.
Regisztrált felhasználóként te is értékelheted a cikkeket!

Post Author: hunbagira

hunbagira

15
Szólj hozzá!

Bejelentkezés szükséges a hozzászóláshoz!
6 Egyéni hozzászólás
9 Válasz hozzászólás
0 Követők
 
Legtöbbször megválaszolt hozzászólások
Jelenleg legvitatottabb hozzászólások
9 Hozzászólások szerzői
hunbagiraReszet ElekCurioSophusHunnrgs Legújabb hozzászólók
  Feliratkozás  
legújabb legrégebbi legnépszerűbb
Visszajelzés
Naooo
Olvasó
Naooo

Az ember nem madár, hogy repüljön, nem hal, hogy ússzon.

common man
Olvasó
common man

Az ember mint ember tud úszni de repülni…

Jeltz Vogon Prostatikus
Olvasó

A régi pilóta mondás jut az eszembe.
Ép ember, ép ésszel, ép gépből nem ugrik ki :D

common man
Olvasó
common man

Ez sok pénzbe kerül?

rumospiskóta
Újságíró

Szia hunbagira, azt gondoltam nagyobb lesz a tolongás az élményzuhanási technológia körül.
Nekem egyszer sikerült gépen a térképnek látszó táj fölébe szállnom (bocsáss meg Radnóti) – hát amíg azt a szegény Góbét felcsörlőzték én biztos voltam benne hogy most mindjártrögtön meghalunk, aztán mikor fent átállt az emelkedési állásszögből a rephelyzetbe akkor tudva tudtam hogy nna ez az érzés a halálnak a halála amivel most éppen én halok megfelé.. vala.
Utána már hiába mutatott meg a pilóta mindent az utolsó szögig a belátható területen, én talán csak másnap éledtem újjá – addíg csak léteztem.. vegetáltam.

Az ejtőernyőzésről a mai eszemmel azt képzelem hogy ha muszájság alakulna ki, akkor tenném a feladatomat(ha ez akkor ezt) – de amíg nem muszáj addíg a szárazföldi közlekedés is ad elég élményt és megoldandó feladatot a lelki nyugalmamhoz.

De érdekes téma, biztos bele tudnék úgy keveredni mint majom a cérnába.

rgs
Olvasó
rgs

Nem is tudom, 45e Ft körül volt pár éve a tandemugrásom. Fél óra emelkedés, aztán a négyezer méter félős volt (görbül a horizont rendesen :-) ), de a srác úgy kitolt a gépből hogy észre se vettem azonnal. Nem először csinálta. Tíz perc alatt lenn voltunk, legközelebb még véletlenül se tátom el a számat közben (azonnal kiszárad vazz). Ha lesz legközelebb. Két alapvetés: 1. sose volt tériszonyom de van az a magasság… 2. rohadt sokáig nem nő a talajon az épület mérete. mintha repülnék :-)

Hunn
Olvasó
Hunn

Az vajon a gyakorlatban lehetséges lenne, hogy egy nővel közösen, tandemben ugrotok ki, és lefelé jövet, akár a zuhanás, szabadesés során, akár miután kinyílt az ejtőernyő, a levegőben megkúrod őt?

rgs
Olvasó
rgs

Nem találtad fel a spanyolviaszt:
https://www.youtube.com/watch?v=x_G40hVZFf4

CurioSophus
Olvasó
CurioSophus

:)

common man
Olvasó
common man

Úszás közben vagy inkább fürdőkádban…

Reszet Elek
Szerkesztő

A legtöbb embernek van tériszonya, egyszerűen azért mert nem szokott hozzá a magasságokhoz. Nem fóbiás iszonyra gondolok, sokkal inkább amolyan “térfélelemre”. Hunbagira nálad ez megvolt?
Óhatatlanul is felmerül a kérdés, hogy az AFF három napos képzése milyen költséggel jár ill. hogy utána milyen összegért tud ugrani az ember.