Nekem a Boomer szó tiszteletet jelent, amire apám tanított meg. Áldozatkészséget, amit otthon láttam, nagylelkűséget és a nők tiszteletét, amire gyermekkorom filmjei tanítottak meg. Sajnos a nők gondjainak figyelmen kívül hagyását is, tény, hogy édesanyám kapott olyan születésnapi ajándékot, ami nem róla, pusztán a családban betöltött szerepéről szólt; de mégis büszke vagyok arra a példára, amit édesapámtól, vagy nagypapámtól láttam. Innen indul a véleményem a Hunyadiról.

VÉGRE! Végre megint láthatok férfias férfiakat és nőies nőket a képernyőn. Akik ráadásul jól-rosszul, de tudnak együttműködni egymással. Láttam “toxikus” férfiasságot (micsoda elnevezés, te jó Isten!) viszont a nők ábrázolása változott gyermekkorom filmjeihez képest. Nem biztos, hogy itt és most sokat, de észrevehetően igen.
Kezdjük velük, a nőkkel, a kér legfontosabb szereplővel: Szilágyi Erzsébettel és Brankovics Marával. Én komolyan meglepődtem, mikor az első részben Szilágyi a harcban egy női parancsnoknál jelentkezik harcolni. Ezt a fajta teljesen értelmetlennek érzett vetélkedést a férfiakkal nem igazán értem. Egy nő mit akar csatázni? Jó, ma egy ravaszt kell meghúzni a fegyver markolata előtt, de a középkorban ez nem így volt.
A legelső Sziget fesztiválon, közvetlenül a leszerelésem után, volt alkalmam forgatni talán öt percig egy római kardot (utánzatot, de a súlya ugyanaz volt.) Ők rövid kardokat használtak. Nem hosszú, vagy kétkezes kardokat. Másnap izomlázam volt az alkaromban, amivel forgattam a fegyvert. Pedig én férfi vagyok, a felső testem háromszor erősebb egy nőénél. A középkorban ezeket az eszközöket akár álló nap használni kellett. Hány nő van, aki képes erre? Komolytalan ötletnek tartom, hogy nők harcoltak volna akkoriban csatákban. Más módokon részt vehettek – erre jó példa Eger hős asszonyai, de ők szurkot öntöttek, lángoló szalmát, forró levest… ezt meg tudták tenni. Hihető. De több kilós kardokkal, lándzsákkal küzdeni – ugyan már! Nem szégyen ilyen dolgokban elmaradni a férfiak mögött, mi sem vagyunk mindenben jobbak a nőknél. Pl. szülni sosem fogunk. De más példákat is hozhatnék, amiben elmaradunk mögöttük, viszont nem fogok. Ez egy férfipárti oldal.
Brankovics Mara története egészen más. Ő nem a fizikai erejével, – bár később már Szilágyi sem annyira azzal – hanem eszével, szívósságával és leleményével ér el sikereket – meg persze a bátorságával. Igazi nő. Átérezhető, mikor hosszú évek után visszatér Magyarországra, milyen megfáradt a lelke a sok lelki teher és csalódás miatt. Erről itt többet nem, érdemes megnézni a sorozatot.
A férfiak, főleg Hunyadi alakja: hihető volt, átélhető volt és külön gratuláció Cilei Ulrikot alakító színésznek, iszonyat jól hozta a lelketlen konspirálót, aki azért őszintén siratja halva született gyermekeit. Kádár L. Gellért meg a tetterős, kockáztatni hajlandó, (és a nagyon jó (felső) testű) férfi alakját hihetően hozta. Olyan jó volt végre ilyent látni, a bűntudatos Terminátor (legutolsó Terminátor film), a női ruhákba öltöző férfiak (bármely Netflix sorozat, vagy képmutatónak és hazugnak ábrázolt katonaság (Szex edukáció c sorozat, igen, Netflix sorozat) után. Ahol a homokosok mindig jók, szeretetteljesek (annyira életszerű ez az egysíkú, lapos ábrázolás, el nem mondhatom), a fehér férfiak meg – egyszerűen csak gonoszok. Na, itt nem így volt.
Tetszett a nők sebezhetőségének és finoman és folyamatosan érezhető kiszolgáltatottságának bemutatása. Ennyi feminizmust az én antifeminista lelkem is elviselt. Jó látni és átélni, hogy a sebek, amiket a bántalmazó férfiak tudnak ejteni a nők lelkén, azok tényleg fájnak nekik. Ez sokkal jobban megindított pl. engem, hogy jóakarattal és figyelemmel közeledjek feléjük, mint akárhány sértődött feminista kirohanás és felelősségre vonás. Megmutatták, általánosító férfi vádlás nélkül, hogy milyen az, amikor akár egy erős nőt (Brankovics Marát) megerőszakol és meggyötör egy férfi. Miképpen viseli ezt – engem nagyon megkapott, soha nem akarok ilyet tenni egyetlen nővel sem. Eddig sem akartam, de ezt eddig is jól gondoltam – erősített meg a film.
Azt is jó valahol átélni, hogy így vagy úgy, de fontos részei vagyunk a nők életének. (Hogyan lehet kapcsolódni pl. egy olyan nőhöz, akinek a képernyővédője ez a mondat: Annyira kell a nőnek férfi, mint a halnak bicikli. Most komolyan…) Megtisztelő és felelősségérzetet keltő élmény átélni, hogy nem így van, hogy számítunk és számítanak a tetteink. Ide tartozik, amikor Zsigmond magyar király lánya a lengyel-magyar király karjaiban igaz szeretettel találkozik, és kinyílik, talán először meg tud bízni egy férfiban, és egyben rá meri bízni magát. Még az ármánykodókat is otthagyja akik közé korábban tartozott. Köszönöm ezt az élményt a forgatókönyv íróknak, a rendezőknek és a színészeknek. Megint csak egy szép példája annak, hogy milyen pozitív hatással lehetünk mi, férfiak a körülöttünk lévő nők életére, ha szeretettel közeledünk feléjük. Köszönöm szépen.
Végül pár sor az utolsó részről, a Nándorfehérvári győzelemről. Amikor Sanyi bácsi, a történelem tanárunk tanította nekünk, egy egész órát rászánt. A folyót elzáró hajósor megsemmisítése, a törököt mélybe rántó vitéz története, amikor Kapisztrán csapata elfoglalta a törökök ágyúit… Sanyi bácsi egyéniség volt és tudott előadni. Azt is ő mondta, hogy őt ne szeressék. Inkább irigyeljék. Máig nem feledtem el – nem értek vele egyet, de eredeti szöveg.
Nem akarok én embert ölni, még csak megsebesíteni sem, de a vitézség az vitézség az én szememben is. Férfias és vonzó. Tisztelet a hősöknek, akik megtették amit kívánt a haza, és hála azoknak, akik ezt életre keltették.
A főbb szerepekben:
- Kádár L. Gellért. Hunyadi János.
- Rujder Vivien. Szilágyi Erzsébet.
- Törőcsik Franciska. Brankovics Mara.
- Mátray László Szilágyi Mihály.
- Fekete Ernő Cillei Ulrik.
- Csémy Balázs. Vitéz János.
- Medveczky Balázs. Újlaki Miklós.
- Murathan Muslu. II. Murád.
Nem nézem. A trónok harcát se néztem, nem is olvastam. Nem vagyok fantasy ember. Mondták a családban, akik nézték, hogy ez a magyar trónok harca. Akkor nem én vagyok a célközönség, hiába nincs benne sárkányosdi…
Nekem maradjon meg Hunyadi, mint vérbeli hadvezér, akinek a képességei minimum Napoleonéval vetekedtek!
A cikket köszönöm! :-]
Semmi köze a Trónok Harcához. Az valóban fantasy ( bár a jobbak közül való, sárkányok, korabeli ” zombik”, mágia, fantasy land). Bán Mór történelmi regényfolyama alapján készült, nincs benne semmi misztikus fantasy, kitalált nem evilági cucc).Vannak benne történelmileg vitatott részek ( pl. Hunyadi egyáltalán találkozhatott-e Brankovic Marával), de igazából a fennmaradt történelmi emlékek alapján íródott 80%-ban. A többi az írói képzelet műve, ami akár történhetett így is és máshogyan is, de semmiképp nem” fantasy érzetű “.
És amit utolsó bekezdésedben írsz, hogy Hunyadit, mint vérbeli hadvezért, hazafit és Férfit jeleníti meg , tökéletes volt az alakítás, azaz a színészválasztás ( Kádár L. Gellért) és maga a forgatókönyv is erre a szerepre. Nem csalódnál , szerintem adj neki egy esélyt, mert a család valamit nagyon félreértelmezett, ha ezt a sorozatot ” fantasy”-nek érezte. ( mint mondtam, van benne 20% kitaláció, amiről nem tudjuk, hogy pontosan hogy történt történelmileg, de ettől nem lesz “fantasy”). Remek színészi alakítások, harcjelenetek, jelmez, tisztelgés Hunyadi János előtt. Szerintem méltó film(sorozat) hozzá. ( nézz bele az utolsó részbe és érteni fogod).
Meggyőztél, valamikor megnézem az első részt! :-]
Remélem tetszeni fog :) !
Ha nem szőrszálhasogatva, történészként nézi az ember, akkor egy kalandos , zömében valós eseményekre épülő látványos történelmi film. ( kifejezetten tetszett, hogy mindenki a saját nyelvén beszélt és a főbb szereplők saját nációjukból származnak ).
Érdemes néhány nézői véleményt elolvasni , meg előzetest is esetleg:
https://m.imdb.com/title/tt15373664/
Velem az a “baj”, hogy szeretem a történelmi filmeket reálisan átlátni, mintha dokumentumfilm lenne. Persze nem mindent. Általában azt szokták elrontani a történelmi filmeknél, hogy olyan helyzeteket emelnek ki, ami pl. nekem nem biztos, hogy hangsúlyosnak tűnik. Erre kíváncsi leszek, hosszú hétvégén ránézek! :-]
Oké, majd kíváncsi leszek mi a véleményed. De érdemes ehhez végignézni, mert szerintem a közepétől lesz igazán hangsúlyos történelmileg, szerintem.
Gladiatoron szamonkérted, hogy valójában Commodus nem öli meg Marcus Aureliust, Wallace nem volt az angol-francia hercegnő szeretője, márcsak amiatt sem, mert az akkor még pelenkásként rohangált apja a francia kiraly udvarában és a kelták között semmilyen testvériség nem volt, tehát az írek és a skótok harcoltak egymás ellen Stirlingnél és Blackburnnél és meg egy rakat másik helyen és alkalommal, a rangerek Pointe du Huc-i ütegek ostromakor nem kezdtek el holmi Ryan közlegényeket keresgetni…átevezve a magyar vízekre Bornemisszának nem Cecey Évának hívtak a feleséget, Baradlay csalad nem is létezett, Szulejmán ugyan Szigetvárnal halt meg, de nem Zrínyi kardja által..stbstbstb. ;)
Nevetni fogsz, de igen, számon szoktam kérni rajtuk, amikor nézem, vagy inkább felhördülök, hogy nanemáááá!. :-]
:)
Viszont a történelmi emlékek tekintetében egy csomó dolgot ő (és immár csapata) kutatott ki levéltári adatok alapján pl a magyar vs huszita háborúk egyrészét ők dolgozták fel a magyar (és cseh) történelemnek.
Lényegében azért kell várnunk majdnem egy évet (hogy aztán elolvassuk 3 nap alatt :D) minden részre a regényfolyamban, mert a “levéltározás” ennyi ideig tart. Amúgy a többiekben csatlakozok Vivihez.
Vannak hibái (mint minden filmnek) tényleg néha sok az öncélú szexualitás (-a rendezői változatban, de el kell adni az ezen szocializálodott emberiségnek és “Mór” sorozata is tele van vele) talán -a kevesebb néha több az alapon- tényleg csak magával a diadallal kellett volna foglalkozni egy 3 részes mozi formátumban, nem sorozatban, mert ìgy túlságosan vibráló lett.
De egy biztos, a magyar filmgyártas az elmúlt 50-60 évben nem tett le hasonló produkciót az asztalra, ha pedig a látványt nézzük akkor ez a film egyedülálló a magyar filmtörténetben, eddig.
Szóval nézd meg.
Most kezdem épp! Már eleve úgy ülök le elé, hogy nem dokumentarista stílust várok, hanem egy sorozatot nézek meg. Így biztosan nem fog a történelmi hitelesség esetleges csorbulása csalódást okozni! :-]
A sorozat főcím jelenetei egyértelműen a Trónok harcának hangulatát adja vissza de ezzel vége is a kapcsolatnak a két film között. Sokkal kiábrándítóbb volt az egyedi díszletek hiánya, sajnos sok esetben egy az egyben lemásolták vagy talán meg vásárolták a Szulejmán című filmsorozat díszleteit.
Számomra nagyon tetszett, hogy a sorozatban sok esetben a helyükön kezelték a nőket. Vagyis gyengék voltak és a férfiak irányítása alatt használták az egyetlen igazi érvényesítő erejüket: a testüket mint a megtestesült szexualitást.
Na, többkek között ezért is örülök , hogy a mai korban élek , mivel nem KELL(ett) használnom a testemet soha egyetlen igazi érvényesítő erőmként sem manipulálásra , sem érdekből , sem kötelességből . De használhatom a magam és a férjem örömére, élvezetére, csak azért mert mindkettőnknek jólesik, erősíti a kötődést, biológiailag is hasznos és nem azért, mert kell, vagy mert el akarok érni valamit. Emiatt meglehetősen sajnálom a régi korok asszonyait, hogy erre kényszerültek.
Tudom ez most furcsa lesz de egyetértek veled.
Viszont éppen emiatt nem értem, hogy sok nő a feminizmus nevében miért gyűlöli a férfiakat, akik megteremtették azt a világot amelyben a nőknek nem kell a testükkel érvényesűlniük.
Mégis miért használja akkor ma is szinte a teljes nő társadalom a testét a jobb érvényesüléshez?
Mert az alaptermészetét egyik sem fogja levetkőzni. Lehet itt erőlködni, meg játszani a kemény csajt, de egy két órás áramszünet is taccsra vágná a feminista álomvilágot. Ennyit is ér.
Egy két órás áramszünet már mindenhol igen komoly gondot okoz a ” mai fejlett társadalomban” pláne ha ez még internet kieséssel is párosul , na az katasztrófa. ( ha lemerülnek a powerbankok az meg világvége, ha párosul azzal a tudattal, hogy van net, csak áram nincs :))Olyan szinten a technikára és digitális ügyintézésre vagyunk utalva, hogy ennek kiesése már komoly mentális problémát okoz egy bizonyos generációtól számítva. Ebben benne vannak férfiak és nők, feministák és nem feministák.
https://telex.hu/techtud/2025/04/29/spanyolorszag-portugalia-aramszunet-aramkimaradas-legkori-jelenseg-napenergia-megujulok-kibertamadas
Na ez meg a világ szégyene :
https://money.cnn.com/2014/08/04/news/companies/facebook-outage-911/index.html
Látod ezt nem tudom, nekem is rejtély…jó, kurvák mindig is voltak, lesznek ( most nem a prostikról beszélek), de hidd el messze nem gyűlöli annyi nő a férfiakat, mint képzelitek, csak ők hangosabbak, mint az átlag.
Lehet, le vagyok maradva, de a prosti és a kurva között mi a vagylagos különbség?
Ez lehet csak az én szóhasználatomban jelent mást. A prostituált ebből él életvitelszerűen, fél órás, órás aktusokért kap pénzt. A kurválkodás nekem azt (is) jelenti, hogy előnyökért ( jobb beosztásért, előléptetésért, csak egy emberrel aranyásóként), vagy saját érdekeid miatt, akár a férjeddel, pároddal manipulációként használod a testedet. A lényeg, hogy érdekből, ami számos változatban előfordulhat.
Valójában nagyon sok. A kúrva a kúrtizán szóból ered és régebben azon nőkre alkalmazzák akik egynél több férfival feküdtek le az életük folyamán.
A prostituált pedig egy viszonylag új szó ami a pénzért szexet nyújtó nőkre aljalmazták. A női erkölcsök teljes hanyatlásával a kúrva szó gyakorlatilag ma már minden nőre igaz de a köznyelvben megegyezik a prostival.
Így van, a film erénye szerintem is, hogy kerülte az amerikai típusú teljesen primitív fekete-fehér jellemábrázolást.