Toplak Zoltán
0 megosztás

Évente műszakira a 10 éves autókkal – valódi biztonság, vagy csak újabb sarc?

(A cikk chatgpt segítségével készült)

Az Európai Unió legújabb közlekedésbiztonsági irányelve szerint a 10 évnél idősebb gépjárműveknek ezentúl évente kell műszaki vizsgán átesniük. A döntés célja – elmondásuk szerint – a közúti balesetek megelőzése és a forgalomban részt vevő járműpark állapotának javítása. Csakhogy a valóság ennél árnyaltabb.

A statisztikák mást mutatnak

Ha a baleseti statisztikákra pillantunk, meglepő összefüggésre bukkanunk: a legtöbb súlyos balesetben nem a régi autók, hanem a prémium kategóriás járművek – főként Audi, BMW és Mercedes típusok – szerepelnek. Ezek általában fiatalabb, nagy teljesítményű autók, amelyek vezetői sokszor túlvállalják magukat. Ezeket a modelleket évente egyszer vagy kétszer lecserélik, és tökéletes állapotban vannak – papíron. Mégis ott vannak a statisztikák élén.

Akkor miért épp a 10 évnél idősebb, sokszor megbecsült, rendben tartott járművek kerülnek most célkeresztbe?

A kisautósok sarcolása?

Nem titok, hogy a magyar autópark jelentős része idősödő. Az autót használók tömegei nem luxusból, hanem kényszerűségből tartanak fenn idősebb gépjárművet. Ezeket sokszor épp hogy a tulajdonos tartja életben — gondos karbantartással, garázsban állással, évente friss olajjal. Most ők azok, akiknek plusz költség és időráfordítás terheli a vállát.

Az éves műszaki vizsga nem csak pénz (akár 30-50 ezer forint is lehet vizsgadíjjal és felkészítéssel), hanem logisztikai kihívás is sokaknak – főleg vidéken, ahol kevés a vizsgaállomás.

Biztonság vagy látszatintézkedés?

Természetesen nem lehet elvitatni, hogy a közlekedésbiztonság kiemelten fontos. De ha valóban ez lenne a fő szempont, a szabályozásnak nem az autók életkora, hanem állapota, futásteljesítménye, vagy vezetési stílusa alapján kellene differenciálnia. Miért ne lehetne például a visszatérő baleseti szereplőket vagy sportautókat célzottan ellenőrizni?

Ehelyett most minden nyugdíjas Skoda, Opel vagy Suzuki tulajdonos egy kalap alá kerül — akár évente többször is fizethet, ha például az első vizsgán elbukik.

A végén megint a kisember fizet

Az új szabály látszólag a biztonságot szolgálja, de valójában azokkal érezteti hatását, akik a legkevesebbet tehetik ellene. A prémiumautók tulajdonosai gyorsan továbbállnak, vagy megfizetik a többletet. Aki viszont 12 éves családi autóval jár munkába, annak most újabb teher nehezedik a vállára.

A kérdés adott: valódi közlekedésbiztonsági reform ez, vagy csupán újabb lépés a régi autók kiszorítására és a forgalom „modernizálására” – bármilyen áron?

Post Author: Toplak Zoltán

Toplak Zoltán
Lassan ötvenes, kétgyermekes apuka vagyok. Nagyon fontos nekem a férfimozgalmi tevékenység és a keresztény hit. Egy férfiközösség szervezője vagyok, igyekszünk megélni és kivinni a világba egészséges férfiszellemet. Személyes tapasztalatom az, hogy ez sok küzdelemmel és mély fájdalommal jár. De a végeredmény magáért beszél - megéri. ;-) eposzegy@gmail.com - on személyesen el lehet érni. Kommenteket ritkán olvasok.
f Facebook
0 megosztás


6
olvasói vélemény eddig. - Szólj hozzá te is! Minden hang számít!

Bejelentkezés szükséges a hozzászóláshoz!
2 Egyéni hozzászólás
4 Válasz hozzászólás
2 Követők
 
Legtöbbször megválaszolt hozzászólások
Jelenleg legvitatottabb hozzászólások
3 Hozzászólások szerzői
RokapapaSzergej55Adam Bogomolov Legújabb hozzászólók
  Feliratkozás  
legújabb legrégebbi legnépszerűbb
Visszajelzés
Adam Bogomolov
Újságíró

Azt megfigyelhetjük, hogy a Kormány erről az egészről nem ad nagyon hírözönt, mint a többi brüsszeli marhaság esetén. Valahogy a szabadságharc idáig már nem terjed ki. A statisztikákhoz hozzátartozik, hogy valamivel több mint 4 millió jármű van az országban, aminek a nagyobbik fele 10 évnél idősebb, sok autó 20 évnél is idősebb. Vagyis nem nagyon lesz olyan család, amely így, vagy úgy, de ne lenne érintett. És igen, tudjuk, hogy sok nyugati országban évente van műszaki majdnem mindenkinek, de nézzük azt is, hogy épp most emelték fel az árakat… Ráadásul mint olvastam, Lölő épp most ruház be autószerviz-hálózatba. Ez azért már durva………..

Nekem az a bajom ezzel az egésszel, hogy nem a futott km számít, hanem egy fiktív valami. Hamarosan jön bizonyos életkorú/meghajtású autók betiltása – szigorúan a zöldség nevében -, aztán sokan gyalogolhatunk. A villanyos csodák energiaigényét meg fedezzék csak a hőerőművek, meg a szén égetéséből származó marhára “zöld” energia, mi?
Így is energiaválság van Európában, nyaranta nem mindig sikerül mindenhol elegendő áramot termelni. De úgy is pont az a cél, hogy menjünk csak gyalog, vagy inkább ne menjünk sehova. Digitális pénz, digitális állampolgárság, aztán kész a huszonegyedik századi rabszolgatartás.

Aki azt hiszi, hogy ez konteó, az vizsgáltassa meg magát!

Szergej55
Olvasó
Szergej55

Minél közelebb van egy birodalom az összeomláshoz, annál őrültebbek a törvényei.

Rokapapa
Újságíró

Az EU döntése értelmében ez csak egy javaslat aminek bevezetéséről a tagállamok kormányai szabadon dönthetnek. Ennek ellenére hazai elemzők szerint is hazánkban bevezeti a kormány, a költségvetési hiány foltozására.

Valójában senki nem szeret olyan autóval közlekedni ami nem biztonságos vagy nem elég megbízható. Így az évenkénti vizsga egyértelműen pénz lehúzás. Akik eddig sem engedhették meg maguknak, hogy toppon tartsák az autójukat ezek után sem engedhetik meg. Valójában az évenkénti vizsga bevezetésével azon dolgozó emberek megélhetését lehetetlenitik el akik számára az autó munkaeszköz vagy a körülmények miatt kötelező munkába járási eszköz.

Adam Bogomolov
Újságíró

Így van! Vagy ha már évente kell vinni, akkor legalább csökkentenék az árát…
Mi lesz a következő? A 20 évnél régebbi autók kitiltása a forgalomból?

Nemrég volt műszaki vizsgája az autómnak. Enyém is, feleségemé is 20+ éves jármű. A vizsgabiztos megjegyezte, hogy legalább 16-18 évet letagadhat. Minden érték hozza a gyári, előírt számokat.

Sokat vagyok úton, ahogy mondtad is, muszáj és kényszer, hogy tiptop állapotban legyen az autó, vagy nincs melóba járás. Két megyeszékhely között lakom, mindkettőben van állásom, nem jutnék el időben, ha nem lenne autóm.

Pénzügyileg azért ezt meg fogjuk érezni… :-[

Rokapapa
Újságíró

Sajnos számomra is kötelező az autó. Napi 100-150 km. az átlagom.
Mondjuk én sokkal fiatalabb autóval járok de ha idősebbel közlekednék nagyon megérezném az intézkedést.
Nem hobbiból járnak öreg autókkal az emberek hanem egyszerű pénzügyi kényszerből.

Adam Bogomolov
Újságíró

Nálunk ezt a “régi” autót először a pénzügyi helyzet kényszerítette ránk, aztán ahogy megismertük a típust, meg annak hányattatott történetét (elég ritka volt új korában is), úgy megszerettük, hogy most meg már nem is kellene más. :-]